Places logo
Menu

Seniorenmarketing: sla uw oudere klant niet over

Seniorenmarketing: sla uw oudere klant niet over

Het wordt steeds belangrijker dat u uw marketingproces op uw doelgroep aanpast. Social media vormen hierbij een belangrijk onderdeel. Steeds meer senioren zijn namelijk actief op social media. Dat oma en opa op Facebook zitten is tegenwoordig eerder normaal dan raar. Voor veel bedrijven valt er nog veel te halen op het gebied van online marketing bij senioren. In dit artikel legt Places uit waarom senioren-marketing belangrijk is en hoe u het beste op deze doelgroep in kunt spelen.

Senioren als doelgroep

Senioren worden vaak onderschat als doelgroep. Juist bij de senioren valt nog veel winst te behalen. Dit komt doordat de online marketingactiviteiten zich vaak focussen op één doelgroep, en daarbij nog niet genoeg onderscheid maakt tussen de verschillende leeftijdsklassen en hun ervaring met social media. Hierdoor is het als bedrijf erg belangrijk om deze potentiële klanten niet links te laten liggen maar er juist op in te spelen.

Betrouwbare marketing

Een belangrijk marketingonderdeel voor senioren blijkt vertrouwen en zekerheid te zijn. Senioren boeken bijvoorbeeld een vakantie liever bij een reisbureau dan op het internet, en kopen over het algemeen liever kleding in de winkel dan in een webshop. Wanneer u een fysieke winkel of kantoor hebt, is deze doelgroep zeer geschikt voor u als social media doelgroep. De nieuwe opkomende seniorengroep heeft wel ervaring met het internet, zij boeken wel online vakanties en bestellen kleding in een webshop, maar betrouwbaarheid blijft ook voor hen belangrijk. Het is daarom aan te raden om te benadrukken dat u bij een bepaald keurmerk of branchevereniging bent aangesloten.

Herkenbaarheid in marketing

Senioren vinden het net als elke andere doelgroep belangrijk dat ze zichzelf in de marketinguitingen kunnen identificeren. Dit is vaak een probleem, want veel senioren herkennen zich niet in online marketing. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van foto's van jonge mensen of 'hip' taalgebruik. Daardoor kan het voorkomen dat senioren zich niet identificeren met de doelgroep van de marketing horen. Wanneer u senioren als aparte doelgroep wilt benaderen, is het dus belangrijk goed over beeld- en taalgebruik na te denken. Kies u bijvoorbeeld het woord 'senior' of '50plusser'?

Loyaliteit

Een groot voordeel dat u als bedrijf zult ervaren wanneer u zich op senioren gaat richten, is dat wanneer zij eenmaal uw klant zijn, ze vaak klant blijven. Senioren zijn dus gewoonlijk erg loyaal aan het bedrijf waar ze een goede ervaring mee hebben. Als bedrijf is het natuurlijk erg fijn dat u zulke consumenten aan u kunt binden. Het belonen van trouwe klanten kan dan aan te raden zijn.

Places

Wanneer u aan de slag gaat met online marketing voor senioren, vergeet dan vooral niet uw social media kanalen te promoten! Bij Places heeft u de mogelijkheid om uw social media links zichtbaar te maken voor bezoekers, ook bij een gratis vermelding. Wilt u meer informatie over Places en de services die wij bieden? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024-3555299. Wij helpen u graag!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!