Op de kleintjes letten? Met huismerkproducten bespaart u ruim 40 procent op boodschappen
De zomervakantie loopt ten einde. Na een paar weken vol lekker eten en drinken, uitstapjes in binnen- en buitenland en andere zonnige uitgaven is dit vaak de periode waarin men op de kleintjes gaat letten. Oftewel: we proberen onze dagelijkse uitgaven weer terug te dringen en zuiniger te leven. Voor mensen die veelal A-merken consumeren kan dat nog best een opgave zijn. De consumentenbond maakte vandaag bekend dat A-merken in supermarkten flink duurder zijn geworden. Wat bleek? Consumenten die alleen huismerken kopen kunnen ruim 40 procent besparen op hun dagelijkse boodschappen.
Onderzoek Consumentenbond
De Consumentenbond deed onderzoek bij vijftien supermarktketens en kwam tot de conclusie dat het prijsverschil 4 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar: toen was een boodschappenkar vol huismerkproducten 36 procent goedkoper. Een boodschappenkar met negentig dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld 177 euro. Ter vergelijking kost een boodschappenkar met soortgelijke producten van een huismerk 105 euro minder.
Koopjesjagers opgelet
A-merken zijn wel vaker in de aanbieding dan huismerken. Voor oplettende consumenten die met name A-merk producten in de aanbieding kopen, zal het verschil daarom iets kleiner zijn. Uit de vergelijkingen bleek dat supermarktketens Jumbo, Hoogvliet of bezorgservice Picnic het goedkoopst zijn in A-merken (gemiddeld 5 procent goedkoper).
Aldi en Lidl goedkoopst
Consumenten die het meeste waar voor hun geld willen, kunnen het beste boodschappen doen bij supermarktketens Aldi en Lidl. Uit de vergelijking van de Consumentenbond bleek dat deze twee supermarkten het voordeligst zijn in hun huismerken en gemiddeld 15 procent goedkoper dan bij de concurrentie.
Redenen prijsstijging
De prijsstijging is niet alleen te verklaren door de btw-verhoging van 6 naar 9 procent. De supermarkten en fabrikanten wijzen ook naar duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteitseisen en hogere transportkosten. De Consumentenbond voegde daar wel als kritische kanttekening aan toe dat er nauwelijks sterk in prijs gestegen huismerkproducten werden gevonden.
Foto: Bigstock
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen