Places logo
Menu

Ondernemer en op zoek naar personeel? Deze 6 tips helpen u op weg!

Ondernemer en op zoek naar personeel? Deze 6 tips helpen u op weg!

Nu de arbeidsmarkt weer bloeit en het werkloosheidspercentage sinds 2014 alleen maar daalt, wordt het voor werkgevers steeds lastiger om het juiste personeel te vinden. Met name in de sectoren industrie, bouw, horeca, detailhandel en groothandel is het aantal openstaande vacatures de afgelopen jaren toegenomen. Uit een enquête van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) in het najaar van 2018, blijkt dat 46% van deze vacatures moeilijk in te vullen is.

Eén van de redenen voor deze krapte op de arbeidsmarkt, dat een groot deel van de vacatures vraagt om specifieke opleiding en kennis. Deze kennis ligt nu vaak bij de wat oudere werkzoekenden, terwijl werkgevers juist jonge werknemers zoeken. En met de vergrijzing, neemt ook dat aanbod af. Dit maakt het belang van goed personeelsmanagement groter. Zowel om het eigen personeel te behouden als om nieuw personeel aan te trekken. Places Nieuws ging op zoek naar de meest effectieve manieren om zowel offline als online personeel te vinden.

1. Duurzame inzetbaarheid

Nieuwe vacatures kunnen tot stand komen om twee redenen: u groeit en creëert nieuwe arbeidsplaatsen of personeel verlaat uw bedrijf. Kijk in het laatste geval eens kritisch achterom. Wat is de reden dat personeel uw bedrijf verlaat? Zijn ze ontevreden over hun werk of de arbeidsomstandigheden? Duurzame inzetbaarheid wordt een steeds belangrijker thema voor bedrijven. Dit houdt in dat u zich als werkgever inzet voor de gezondheid betrokkenheid en ontwikkeling van uw personeel. Zo creëert u meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit. Maar het belangrijkste: uw personeel blijft langer bij u werken.

2. Doe een beroep op uw eigen personeel

We blijven nog even intern, want wellicht bevindt de geschikte kandidaat zich al wel in uw bedrijf. Het grote voordeel van intern werven is dat de werknemer uw bedrijf al kent en dus sneller zijn of haar draai zal vinden. Een ander voordeel is dat het medewerkers motiveert als ze de kans krijgen om door te groeien. Bovendien bespaart u zich een kostbare en vaak tijdrovende werving- en selectieprocedure.

Het is mogelijk dat u binnen uw huidige personeel geen geschikte kandidaat kunt vinden. In dat geval kunt u alsnog gebruik maken van uw personeel, door een beroep te doen op hun netwerk. Uw eigen werknemers zijn namelijk vaak de beste ambassadeurs van uw bedrijf. Dit zorgt vaak voor lagere wervingskosten en leidt bovendien in veel gevallen tot betere kandidaten. Uw medewerkers zullen namelijk kritisch zijn in hun aanbeveling, met essentiële achtergrondinformatie over het bedrijf als belangrijke factor om kandidaten enthousiast te maken en voor te bereiden op een eventuele sollicitatie. Dit extra zetje in de juiste richting is op lange termijn gunstig voor zowel de potentiële werknemer als u.

3. Creëer een positief employer brand

Met de roep naar vakkundig personeel, wordt de rol van recruitment marketing de laatste jaren in veel bedrijven groter. Een belangrijke term die hierbij hoort is employer branding. Dit is het algemene beeld dat werknemers en potentiële sollicitanten van uw bedrijf hebben. Met andere woorden, het imago van u als werkgever. Intern creëert u een goed imago door ervoor te zorgen dat werknemers trots zijn op uw bedrijf. Bedenk waarom u goed bent en wat uw bedrijf uniek maakt. Verweef dit verhaal vervolgens in uw recruitment marketing. Wees daarbij altijd eerlijk en oprecht, want wél woorden maar geen daden, levert alsnog imagoschade op.

4. Schakel een uitzendbureau in

Vindt u het lastig om zelf personeel te werven? Dan kan het zinvol zijn om een uitzendbureau in te schakelen. Zeker in specifieke branches bevinden zich vaak gespecialiseerde uitzendbureaus. Deze bureaus zijn kundig en ervaren in het werven van personeel. Ze zijn gespecialiseerd in het koppelen van de juiste mensen aan de juiste functies. Zo kunt u met weinig moeite en in een kort tijdsbestek beschikken over gekwalificeerd personeel.

Deze intermediairs kunnen u niet alleen direct aan vakkundig personeel helpen, ze kunnen u ook helpen door vacatures online te verspreiden. In 2018 waren dit de intermediairs die de meeste online vacatures hebben geplaatst:

  1. YoungCapital
  2. Randstad
  3. Tempo-Team
  4. Olympia uitzendbureau
  5. Eminent Groep

5. Gebruik een online vacaturebank

Steeds meer werkgevers zoeken online naar personeel. Het is een eenvoudige en goedkope manier om vacatures uit te zetten en in contact te komen met kandidaten. Tegenwoordig zijn er tientallen online vacaturebanken waar u, vaak voor een klein bedrag per maand, uw vacatures kunt plaatsen. Eenvoudig en goedkoop, zowel voor u als voor werkzoekenden. Veel gebruikte online vacaturebanken zijn:

  • Indeed.nl
  • LinkedIn.nl
  • NationaleVacaturebank.nl
  • Monsterboard.nl
  • Intermediair.nl

6. Gebruik uw digitale uithangbord

Iedere moderne ondernemer is tegenwoordig ook online actief. Vaak door middel van uw zakelijke website in combinatie met social media-kanalen als Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Samen, zijn zij het digitale uithangbord van uw bedrijf. Deze kanalen zijn uitermate geschikt voor het verspreiden van vacatures. Maak daarnaast op uw website ruimte voor een beschrijving van u als werkgever, van de werksfeer en van de openstaande vacatures.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!