Places logo
Menu

Nederlandse horeca protesteert tegen commissieverhoging Thuisbezorgd.nl

Nederlandse horeca protesteert tegen commissieverhoging Thuisbezorgd.nl

Vanaf 1 januari moeten horecabedrijven meer geld afstaan aan Thuisbezorgd.nl dan voorheen. De commissie wordt van 12 procent verhoogd naar 13 procent. Het percentage dat horeca ondernemers aan Thuisbezorgd.nl moeten betalen is in korte tijd veel gestegen. In het begin vroeg Thuisbezorgd.nl namelijk maar 6 procent commissie aan restaurants. Horecaondernemers zijn dan ook alles behalve blij met de beslissing.

Thuisbezorgd.nl

Thuisbezorgd.nl is een website waarop men maaltijden kan bestellen. Thuisbezorgd.nl is zelf geen restaurant, maar brengt de klant in contact met een groot aantal restaurants. In korte tijd heeft de consument eten bestellen via de telefoon ingeruild voor eten bestellen via internet. Deze dienst is bij veel restaurants geregeld via Thuisbezorgd.

Expansiedrang

De reden achter de verhoging van de commissie is expansiedrang. De oprichter en CEO van Thuisbezorgd Jitse Groen heeft aangegeven binnen drie jaar winstgevend te willen zijn en dit vanwege concurrentie uit het buitenland alleen te kunnen doen door de prijzen te verhogen. In Nederland is Thuisbezorgd.nl de grootste in zijn soort, maar in het buitenland is dit niet het geval. Hoewel het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl genaamd Takeaway.com ook al verschillende buitenlandse varianten heeft, zijn concurrenten als Deliveroo en Foodora in het buitenland nog altijd groter. Door de prijsverhoging wil Groen de concurrentie voor zijn.

Protest door Nederlandse horeca

Nederlandse horeca ondernemers moeten grote bedragen afstaan aan Thuisbezorgd.nl. Hier zijn de ondernemers niet blij mee. Er werd een online petitie gestart tegen de verhoging, die ondertussen zo'n 950 keer getekend is. Enschedese horecaondernemer Sleman Mirza startte Horeca in Actie, om weerstand te bieden tegen de plannen van de maaltijdbestelwebsite. Mirza vindt dat Nederlandse horeca ondernemers niet de dupe mogen worden van de expansiedrift van Thuisbezorgd.nl. Mirza is een eigen "eerlijker" platform begonnen om tegenwicht te bieden aan Thuisbezorgd. Zelfs branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich kritisch uitgesproken over het besluit tot commissieverhoging. De vereniging adviseerde ondernemers om na te gaan of de diensten wel een "positieve invloed hebben op het bedrijfsrendement". Als dit niet zo is adviseren ze ondernemers zich af te vragen of deelname aan een platform als Thuisbezorgd.nl nog wel aantrekkelijk is. Thuisbezorgd.nl lijkt zich echter niets aan te trekken van het protest en is nog steeds vastberaden om de plannen door te voeren.

Andere regels

Horeca in Actie en de KHN maken zich ook zorgen over de zogeheten "pariteit-clausule" die Thuisbezorgd in wil voeren. Deze clausule verbiedt restaurants om de maaltijden op hun eigen website tegen een lagere prijs aan te bieden of bezorgen. In andere landen zijn pariteitsclausules al verboden, maar in Nederland nog niet.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!