Places logo
Menu

Hoe selecteer je toekomstige werknemers en hoe behoud je ze?

Hoe selecteer je toekomstige werknemers en hoe behoud je ze?

Een belangrijke factor die het succes van je onderneming bepaalt, is gemotiveerd personeel. Om die reden is het essentieel om de talentvolle en hardwerkende werknemers aan te trekken en te behouden. Om die kans te vergroten moet je als werkgever meer bieden dan een goed salaris. Je zult je moeten onderscheiden van andere werkgevers. Maar hoe doe je dat? Onderstaande tips helpen je bij het selecteren en vervolgens behouden van personeel.

1 Een haarscherp functieprofiel

Een goede leidraad voor het selecteren van potentiële kandidaten is belangrijk. Een scherp functieprofiel is hierbij de sleutel. In veel vacatures worden vaak algemene competenties genoemd. Communicatief, collegiaal of flexibel is bijna op iedereen van toepassing en dus minder geschikt voor een scherp functieprofiel. Denk bij het schrijven van een vacature eens na over wat een toekomstige collega precies moet kunnen, maar ook waar hij of zij tegen moet kunnen. Maak hierbij gebruik van je eigen werknemers. Een functieprofiel maak je immers niet alleen.

2 Gebruik je eigen personeel

Niemand kan beter inschatten of iemand bij een organisatie past dan de eigen werknemers. Daarom zet je hen in bij het schrijven van een functieprofiel, maar ook bij de zoektocht naar toekomstige collega's. Je eigen werknemers hebben kennis van het reilen en zeilen binnen het bedrijf en zullen daarom beter aanvoelen of iemand wel of niet in het team past. Aan de hand van een eventuele wervingsbonus vraag je hen om in hun eigen netwerk op zoek te gaan naar potentiële kandidaten.

3 De neuzen dezelfde kant op

Het is belangrijk om aandacht te hebben voor de leden van de selectiecommissie. Elk lid moet vaardig zijn in het stellen van de juiste vragen en het voeren van een goed selectiegesprek. Daarnaast zal elk lid een ander beeld hebben bij de 'juiste kandidaat'. Het is daarom belangrijk om met iedereen te delen aan welk functieprofiel een kandidaat moet voldoen.

4 Gebruik sociale media

Je website en sociale media zijn het digitale visitekaartje van je bedrijf. Hierop presenteer je je bedrijf niet alleen aan klanten, maar ook aan potentiële werknemers. Het is dus belangrijk om op je website de huidige vacatures te tonen met een eventuele beschrijving van de werksfeer. Via kanalen als LinkedIn, Twitter of Facebook kun je contact leggen met potentiële werknemers en je vacatures verder verspreiden.

Het doen van een beroep op je huidige werknemers is dus essentieel bij de zoektocht naar toekomstige collega's. Als werkgever ben je niet klaar na het aannemen van een nieuw werknemer. Zodra je de juiste werknemer gevonden hebt, moet je ervoor zorgen dat hij of zij blijft. Ook hierbij moet je je onderscheiden van andere werkgevers.

1 Interne opleidingsmogelijkheden

Om werknemers aan je te binden, is het belangrijk om als bedrijf iets extra's te bieden. Op die manier kun je je onderscheiden van andere bedrijven. Hierbij kun je denken aan interne opleidingsmogelijkheden of trainingen. Het is dan wel belangrijk dat de opleiding of training zinvol is en daadwerkelijk iets oplevert. Een andere mogelijkheid om werknemers aan je te binden is het bespreken van de doorgroeimogelijkheden. Hierbij is het als werkgever belangrijk om de werknemer in het oog te houden. Schets dus een toekomstbeeld dat past bij de persoon.

2 Waardering en erkenning

Iedereen vindt het fijn om zo nu en dan een blijk van waardering te ontvangen voor het werk dat hij of zij verricht heeft. Dit geldt dus ook voor je werknemers. Ook zij willen het gevoel krijgen dat hun inspanning ertoe doen. Werkgevers kunnen dit bereiken door de prestaties te waarderen en te erkennen. Dit begint bij het geven van bijvoorbeeld complimenten, maar kan ook geuit worden in bonussen, loonsverhogingen of een persoonlijk cadeau.

3 Open communicatie

Het is als werkgever belangrijk om betrokken te zijn bij je werknemers. Houd bijvoorbeeld de vinger aan de pols bij drukke periodes of bij uitdagende projecten. Vraag hoe het met werknemers gaat en zorg dat je op de hoogte bent van wat er speelt op de werkvloer en thuis. Niet alleen krijg je zo een goed beeld van je personeel, maar het schept ook onderling vertrouwen.

4 Faciliteiten op de werkvloer

Een gezonde werkomgeving is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het behouden van personeel, maar kan doorslaggevend zijn. Zorg bijvoorbeeld voor afwisseling in werk- en ontmoetingsplekken, een kantine met gezonde voeding en een keukentje.

Voor werkgevers is het dus belangrijk om je te onderscheiden van andere werkgevers. Dit begint al bij het uitzetten van de vacature. Om kandidaten te vinden die aan het functieprofiel voldoen, kun je je eigen werknemers inzetten. Om toekomstige werknemers te behouden, zul je extra's moeten faciliteren, zoals een gezonde bedrijfskantine of interne opleidingsmogelijkheden.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!