Places logo
Menu

Hoe haalt u als ondernemer bruikbare informatie uit big data? Lees hier tips

Hoe haalt u als ondernemer bruikbare informatie uit big data? Lees hier tips

Tegenwoordig kunnen bedrijven op talloze manieren data verzamelen. Data is een verzamelterm voor losse feiten. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn over klanten, verkoopcijfers, bezoekersaantallen, sociale media cijfers en nog veel meer. Datasets die te groot zijn om met reguliere database-management systemen te onderhouden worden big data genoemd. Voor veel bedrijven is big data een overweldigende term. Het is zo groot dat men niet altijd weet wat ze met deze data aan moet en hoe het verwerkt moet worden. Om die reden heeft Places Nieuws uitgezocht hoe u met big data aan de slag kan gaan om het tot bruikbare informatie te verwerken.

Het data verwerkingsproces kan opgesplitst worden in vier onderdelen; data, informatie, kennis en wijsheid. Aan de hand van deze vier onderdelen wordt uitgelegd hoe u wijsheid uit big data kan halen.

Data

Big data bestaat uit een enorme hoeveelheid losse feiten. Om relevante informatie uit big data te kunnen halen moet de data aan een paar kenmerken voldoen. De belangrijkste kenmerken worden hier benoemd:

  • Volume: hoe meer beoordelingen een bedrijf of product krijgt hoe betrouwbaarder het eindoordeel is. Een groot volume is dus van belang voor de betrouwbaarheid van data.
  • Variety: het is belangrijk dat de dataset gevarieerd is. Dit betekent dat de dataset niet alleen informatie over één product bevat. De dataset is gevarieerd als het ook informatie over bijvoorbeeld de service van een bedrijf bevat of andere onderwerpen die ermee samenhangen.
  • Velocity: snelheid is een belangrijk kenmerk van big data. Na een gebeurtenis ontstaan vaak veel interessante gegevens. De analyse van deze gegevens kan het beste zo snel mogelijk plaatsvinden. Dan kan er snel en adequaat gereageerd worden.
  • Value: tot slot moeten de gegevens in de dataset waarde hebben. Dit betekent dat de gegevens een oplossing tot een probleem moeten bieden. De gegevens moeten dus van waarde zijn voor het bedrijf.

Informatie

Als data betekenis krijgt wordt het informatie, ter illustratie: het getal 18 is data maar 18 jaar is informatie. Kortom, informatie verbindt data en maakt het mogelijk om oorzaken en gevolgen uit data te achterhalen. Het is belangrijk dat u, voordat u de data gaat analyseren, een concrete onderzoeksvraag formuleert. Vervolgens kunt u in de data gericht gaan zoeken naar data die met dit onderwerp te maken heeft. Uiteindelijk kunt u op deze manier informatie uit de data halen.

Kennis

Informatie is vervolgens te verwerken tot kennis. Kennis is het ontdekken van patronen en trends uit de informatie. Op basis van deze ontdekkingen kan er voorspeld worden wat er in de toekomst zal gebeuren. Ter illustratie, uit big data blijkt dat een winkel in het verleden goed verkocht met warm weer. Het kan voorkomen dat dit in de toekomst weer zal gebeuren. De winkel zou op deze trend kunnen inspelen door bij warm weer meer personeel in de winkel te zetten of de voorraden in deze periode meer aan te vullen.

Wijsheid

Hoewel bedrijven vroeger op hun gevoel af gingen bij het maken van bepaalde beslissingen, kunnen bedrijven tegenwoordig big data gebruiken voor het maken van de juiste keuzes. Big data geeft namelijk inzicht in het gedrag van klanten. Deze inzichten kunnen helpen bij het kiezen van een bepaalde strategie. Het analyseren van data kan dus leiden tot wijsheid.

Gevolgen

Hoewel big data heel handig kan zijn, kan het ook de privacy van mensen schaden. Klanten weten vaak niet dat hun gegevens gebruikt en/of doorverkocht worden aan andere bedrijven. Er zijn regels waar een bedrijf zich aan moet houden bij het verzamelen van data. Deze regels staan beschreven in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het doel hiervan is om de privacy van mensen te beschermen.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!