Places logo
Menu

Hoe autonomie en keuzemogelijkheden uw omzet boosten

Hoe autonomie en keuzemogelijkheden uw omzet boosten

Veel ondernemers willen graag meer omzet maken. Maar hoe kunt u dit bewerkstelligen? Er zijn een aantal opties waar upselling en crosselling er twee van zijn. Places.nl legt u uit welke rol autonomie speelt in up- en crossselling en hoe u dit in kunt zetten om uw omzet te verhogen.

Autonomie

Upselling is het vergroten van een bestelling die al is gedaan, zoals van een kleine cola een grote cola maken. Crossselling houdt in dat u bij een kopje koffie ook een stuk cake verkoopt. Maar deze technieken werken niet altijd op de lange termijn. Want door het opleggen van een keuze heeft de klant achteraf het gevoel dat hij is gestuurd. Dit heeft tot gevolg dat hij hier een slecht gevoel aan kan overhouden. Niet het effect wat u bij uw bedrijf wilt bereiken natuurlijk.

Uiteindelijk heeft de klant niet het gevoel dat de keuze autonoom is geweest. Wat hiertoe heeft geleid is het gebrek aan intrinsieke motivatie. De klant heeft niet het idee gehad dat hij zelf dat stuk cake bij de koffie wilde of een grotere cola.

Controle

Maar wat is dan wel de manier? Wij mensen willen graag de controle hebben over ons eigen leven en onze eigen keuzes. Wanneer de klant een keuze maakt die hij zelf heeft bedacht, heeft hij daar een goed gevoel bij. Dit komt voort uit de eerder genoemde intrinsieke motivatie. Dus wanneer u de klant een duidelijke transparante keuze voorschotelt zal de klant zelf een overwogen beslissing kunnen maken. De autonomie die de klant hierbij ervaart wordt gezien als een positieve ervaring, waardoor het gevoel bij uw bedrijf positief blijft.

Hoe kunt u deze tips in de praktijk brengen?

De betrokkenheid van uw klanten werkt op de lange termijn beter voor de omzet dan kortdurende upgrades. Gebruik daarom geen factoren die intrinsieke motivatie ondermijnen. Ook kunt u de klant meerdere opties bieden bij crossselling; zo verkoopt u meer én geeft u de klant het gevoel dat deze zelf in staat is om een keuze te maken. Zo kunt u bij de koffieklant vragen of hij misschien trek heeft in iets lekkers, want er staat "cake en kersenvlaai" en de coladrinker kan bij extra dorst kiezen tussen een medium of large variant.

Er zijn meerdere manieren om uw klant een goed gevoel te geven over uw bedrijf. Zo spelen reviews een grote rol in de betrouwbaarheid van uw bedrijf en geeft telefonische bereikbaarheid ook een positieve indruk. Places.nl kan u hierbij helpen, kijk nu op de website om dit vrijblijvend uit te proberen. Voor meer informatie over de Places Antwoordservice of Places Reviews kunt u vrijblijvend contact opnemen met ons via 024 - 3555 299.

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!