Places logo
Menu

Het in kaart brengen van je doelgroep: hoe doe je dat precies?

Het in kaart brengen van je doelgroep: hoe doe je dat precies?

Jij als ondernemer wil jouw product of dienst zo goed mogelijk op de markt brengen. Het is dan belangrijk om inzicht te krijgen in wie je potentiële klanten zijn en waar je ze kunt vinden. Om dit te bewerkstelligen, moet je je klanten zo specifiek mogelijk in kaart brengen. Wanneer je dat doet, kun je je marketingstrategie daarop aanpassen. Klinkt makkelijk, maar waar let je op bij het vaststellen van je doelgroep?

Waarom moet ik mijn doelgroep bepalen?

Bij het bepalen van je doelgroep, richt je je op de specifieke wensen van potentiële klanten. Zodra je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen. Het bepalen van je doelgroep wordt ook wel marktsegmentatie genoemd, omdat je de markt opdeelt in duidelijke herkenbare en aanspreekbare groepen. Je uiteindelijk doel is dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen. Het richten op een bepaalde doelgroep zal hier een bijdrage aan leveren.

Wie is mijn doelgroep?

Zodra je weet waarom je je doelgroep moet bepalen, is het tijd om aan de slag te gaan. Nu moet je uitzoeken wat jouw doelgroep is en wie daar onder vallen. Om dit te doen is het handig om een lijstje met kenmerken te maken. Hierbij kun je denken aan leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, opleidingsniveau, beroep of functie. Je hoeft niet alle kenmerken te gebruiken, maar alleen de kenmerken die van toepassing zijn om jouw product of dienst. Als je doelgroep afkomstig is uit de zakelijke markt kun je ook nog andere kenmerken toevoegen, zoals branche, aantal werknemers, omzet of standplaats.

Wat houdt mijn doelgroep bezig?

Nu je je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het belangrijk om na te denken over wat jouw doelgroep precies bezig houdt. Op die manier kun je erachter komen hoe je je doelgroep kunt bereiken. Hoe ziet het aankoopgedrag van mijn doelgroep eruit? Hoe waarderen bestaande klanten mijn product en de daarbij horende service? Door jezelf deze vragen te stellen, krijg je meer inzicht in jouw doelgroep.

Geen richtlijnen

Het bepalen van je doelgroep is een proces waarvoor geen echte richtlijnen bestaan. Het stellen van vragen en het opstellen van kenmerken is dan ook een advies, geen must. Doordat je als ondernemer weet wie je doelgroep is, wordt de kans vergroot dat klanten producten of diensten bij je af gaan nemen. Op die manier kan je onderneming groeien.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!