Places logo
Menu

Heeft Zuckerberg ons vertrouwen in Facebook teruggewonnen?

Heeft Zuckerberg ons vertrouwen in Facebook teruggewonnen?

Dinsdag werd Mark Zuckerberg flink het vuur aan de schenen gelegd tijdens een hoorzitting voor het Amerikaanse Senaat. Facebook kwam de laatste weken meerdere malen negatief in het nieuws door data misbruik praktijken en privacyschending van gebruikers. Zuckerberg beantwoordde gister vragen over deze voorvallen en hoe Facebook denkt dit op te gaan lossen. Het vragenvuur duurde 5 uur lang en er werden vragen gesteld door 44 senatoren. Hieronder volgt een samenvatting van de belangrijkste uitspraken tijdens deze zitting.

Cambridge Analytica

Tijdens de hoorzitting stond onder andere het voorval met Cambridge Analytica centraal. Het Britse bedrijf zou toegang hebben gekregen tot tientallen miljoenen gebruikersprofielen door middel van een persoonlijkheidstest. Niet alleen kreeg het bedrijf toegang tot het profiel van degene die de test daadwerkelijk had ingevuld, maar ook tot profielen van vrienden. Naar schatting werden tijdens dit lek ook persoonsgegevens van 90.000 Nederlanders verzameld.

Zuckerberg begint de hoorzitting met een excuus waarin hij stelt dat hij, als de baas van Facebook en daarmee eindverantwoordelijke, de schuld op zich neemt. Op de vraag of er andere soortgelijke voorvallen zijn geweest geeft Zuckerberg geen antwoord. Hij zegt: "Daar hebben we geen informatie over. We doen onderzoek naar andere apps. We gaan tienduizenden apps onderzoeken om te kijken of ze iets doen wat niet mag". Daarnaast stelt hij dat Facebook te goedgelovig is geweest toen Cambridge Analytica beloofde dat ze alle data zouden vernietigen nadat Facebook achter het misbruik was gekomen in 2015.

Amerikaanse presidentsverkiezingen

Over het verkiezingsschandaal doet Zuckerberg ook een aantal uitspraken, zo zegt hij dat de kennis om dit soort aanvallen te identificeren ontbrak en het daardoor voor een lange tijd onopgemerkt bleef. Hij stelt dat het tegengaan van dit soort incidenten een van de prioriteiten wordt. Zo zijn er al verschillende maatregelen getroffen betreffende de verspreiding van (nep)nieuws op het platform gericht op de verkiezingen in Amerika, India, Hongarije, Pakistan, Mexico en Brazilië.

Vertrouwen in Facebook niet afgenomen

Door het kundig beantwoorden van de vragen en door het gebrek aan technologische kennis en kunnen over het platform Facebook bij de senatoren won Zuckerberg toch langzaamaan het vertrouwen van gebruikers terug. Tijdens de hoorzitting steeg het aandeel Facebook namelijk met 4,5%, wat de hoogste stijging was dit jaar.

Conclusie van de sessie

Na 3,5 uur kreeg Zuckerberg steeds vaker dezelfde vragen en waren de belangrijkste uitspraken wel gedaan. Facebook belooft beterschap voor de toekomst en stelt dat het tegengaan van data-misbruik een van de belangrijkste activiteiten zal worden en het hiervoor al verschillende maatregelen heeft getroffen. Daarnaast weet Facebook niet of er nog meer bedrijven als Cambridge Analytics ten onrechte persoonsgegevens hebben verzameld. Aan het einde van deze hoorzitting blijft er een dubbel gevoel: aan de ene kant stelt Facebook dat het maatregelen heeft getroffen en dat het data-misbruik tegen wilt gaan, maar aan de andere kant ontbreekt de kennis of er soortgelijke situaties hebben plaatsgevonden. Het is discutabel of Facebookgebruikers door deze beloften echt zijn gerustgesteld. Of onze persoonlijke gegevens daadwerkelijk veilig zijn op het platform moet namelijk nog blijken.

Sen. Durbin: "Would you be comfortable sharing with us the name of the hotel you stayed in last night?"
Zuckerberg: "Uh -- no."
Durbin: "If you have messaged anybody this week, would you share with us the names of the people you have messaged?" https://t.co/CbFO899XlU pic.twitter.com/OZJrLFObNE

— CBS News (@CBSNews) 10 april 2018

Foto: Creative Commons

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!