Places logo
Menu

E-mailmarketing: wat te doen in 2014

E-mailmarketing: wat te doen in 2014

E-mailmarketing is ongeveer de oudste vorm van digitale marketing. Toen Twitter en Facebook 10 jaar geleden nog niet bestonden was e-mailmarketing de enige vorm van online communicatie tussen bedrijven en klanten. Sinds de opkomst van social media is er veel veranderd op het gebied van online communicatie. Echter, dit betekent niet dat e-mail vergeten kan worden! Hoe kunt u er als ondernemer voor zorgen dat u ook in 2014 een goede e-mailmarketing voert?

E-mailmarketing is belangrijk

Van de volwassen internetgebruikers heeft 92% een e-mailaccount. Sterker nog, er zijn drie keer zoveel e-mailadressen als alle Facebook- en Twitteraccounts bij elkaar. Vooral ouderen hebben wel een e-mailadres maar geen account op social media. E-mail is dus een medium waarbij veel mensen te bereiken zijn. Daarnaast blijft de consument e-mail gebruiken als één van hun voorkeurskanalen. E-mail zit in ons systeem, we gebruiken het al jaren en dat blijft voorlopig ook zo.

Big changes

Op het gebied van online communicatie zijn er de afgelopen jaren twee belangrijke trends zichtbaar. Ten eerste is het volume van online communicatie exponentieel gestegen. We e-mailen, Facebooken, Twitteren, Instagrammen er op los. Dit heeft ertoe geleidt dat we een enorme schat aan informatie zenden en ontvangen. Ten tweede heeft Social Media een groot gedeelte van onze online communicatie overgenomen. Naast e-mail zijn daar nu Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en nog ontzettend veel meer kanalen bijgekomen waar we digitaal kunnen communiceren. Hier tegenover staat dat e-mail niet wordt vergeten; iedere dag stromen de mailboxen over met nieuws, reclame en aanbiedingen. Door deze overvloed aan e-mail communicatie is men gaan filteren. De enorme schat aan informatie die op ons afkomt, is simpelweg te groot, dus we bekijken alleen datgene wat interessant lijkt. De rest wordt zonder ook maar een blik te geven met één klik op de knop verwijderd. Het is dus de kunst om te zorgen voor dat uw e-mail interessant lijkt, zodat deze wel wordt geopend en gelezen. Hoe kunt u dit doen? Door de laatste e-mailtrends in de gaten te houden en hierop in te spelen. E-mailmarketing is nog steeds een belangrijke vorm van markering, en er doen zich een aantal ontwikkelingen voor waarmee u uzelf een voordeel kunt doen. Places heeft voor u de belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje gezet, en geeft tips over wat u daarmee kunt doen.

Trend 1: Segmentatie

In 2013 is deze trend in gang gezet en de verwachting is dat het in 2014 nog groter zal worden; het segmenteren van uw contacten in verschillende lijsten. Segmenteren is het opdelen van uw contacten in verschillende groepen, zodat u deze groepen verschillende e-mails kunt sturen. Dit is de kracht van e-mailmarketing, en kan letterlijk het verschil maken tussen winst en verlies. Door uw doelgroep een zo specifiek mogelijke aanbieding te doen, is de kans dat men daadwerkelijk reageert op de aanbieding vele malen groter. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant? Dan stuurt u naar uw studentenbestand een e-mail over een goedkoop studentenmenu, en naar uw vaste klanten een e-mail over een strippenkaart waarbij ze bijvoorbeeld kunnen sparen voor een gratis menu. Om goed te kunnen segmenteren is voldoende informatie van uw doelgroepen uiteraard belangrijk. So, all you have to do is ask... Enkele tips om aan gegevens te komen:

  • Verzin een leuke prijsvraag waarbij mensen het antwoord én hun gegevens kunnen invullen via uw website.
  • Vraag mensen na hun bezoek aan uw bedrijf of ze via e-mail op de hoogte willen worden gehouden van de ontwikkelingen of aanbiedingen van uw bedrijf. Leg hiervoor kaartjes bij de kassa of presenteer deze bij de rekening. Dit is vooral een favoriet van restaurants, speciale boetieks en schoonheidssalons.

Wanneer u verschillende groepen heeft aangemaakt is het zaak om gerichte e-mails te gaan versturen. Houd u hierbij aan het devies: 'less is more'. Een enorme lap tekst kost de lezer simpelweg teveel tijd en ontmoedigt. Een korte informatieve e-mail ziet er aantrekkelijker uit en wordt meer gelezen.

Trend 2: Mobiel als spil van communicatie

Het afgelopen jaar heeft er een belangrijke verschuiving plaatsgevonden. Door een toename in het gebruik van smartphones en tablets is er sprake geweest van een enorme toename van het mobiel browsen en mobiel e-mailen. Zorg er dus voor dat uw e-mail communicatie ook geschikt is voor mobiele apparaten. De sleutel tot mobiel-vriendelijke e-mail is het begrijpen van de beperkingen die een mobiel apparaat met zich meebrengt. Zo is klikken met een vinger op een scherm anders dan een muisklik, dus maak gebruik van grote links of buttons. Daarnaast is het belangrijk om iedere e-mail die u verstuurt naar (potentiële) klanten te testen op smartphones en tablets in verschillende merken en maten voordat u deze daadwerkelijk verstuurt, zodat u zeker weet dat deze ook mobiel goed te lezen is. Andere suggesties voor het ontwerpen van mobiel-vriendelijke e-mail zijn:

  • Blijf binnen de lay-out van één kolom van niet meer dan 320 pixels. De meeste smartphones hebben een scherm van ongeveer 320 tot 480 pixels breed. Een e-mail van bijvoorbeeld 640 pixels moet worden uitgezoomd om in één keer in beeld te komen. Dit vermindert het leesgemak van uw e-mail.
  • Gebruik genoeg tekst om uw boodschap uit te kunnen leggen, voor mensen die de weergave van hun afbeeldingen hebben uitgeschakeld.

Trend 3: Groei van social media

Zoals gezegd is het gebruik van social media de afgelopen jaren enorm gestegen. Dit betekent echter niet dat e-mail marketing minder belangrijk is geworden. Social media kunt u voor andere doeleinden gebruiken dan e-mailmarketing. Waar Social media meer geschikt is voor korte boodschappen, ludieke acties of foto's en video's voor iedereen, is e-mail meer geschikt voor het overbrengen van meer tekst voor een specifieke doelgroep. Zo kunt u gericht e-mailen naar vaste klanten, klanten die één keer iets hebben gekocht en verschillende groepen potentiële klanten. Door middel van bijvoorbeeld een klantenkaart kunt u helder krijgen wie vaste klanten zijn en wie nog maar één keer in de winkel is geweest. Ook is gericht e-mailen een stuk persoonlijker. Wanneer u alle studenten een e-mail stuurt en ze daadwerkelijk aanspreekt met 'De studentklanten van [BEDRIJF]' is dit een stuk persoonlijker dan dat de e-mail aan iedereen gericht is. Daarnaast kunnen e-mail en social media elkaar aanvullen. Middels e-mail kunt u een persoonlijke boodschap overbrengen, maar ook aandacht vestigen op uw social media pagina's. Hoe meer bezoekers en volgers, des te meer mensen u kunt bereiken via social media. Hier enkele tips om in 2014 goed aan de slag te gaan met social media en e-mailmarketing:

  • Zorg ervoor dat uw social media iconen prominent aanwezig zijn in uw e-mail, bijvoorbeeld onder uw handtekening. Op deze manier kunnen lezers snel doorklikken naar uw social media pagina's.
  • Stimuleer interactie en conversatie richting uw social media, bijvoorbeeld met de vraag om uw pagina te liken, of een weggeefactie waarbij deelname alleen mogelijk is via social media.
  • Vraag de mensen die een product hebben gekocht in een e-mail of ze een foto van uw product met recensie willen posten op één van uw social media kanalen, of hun eigen pagina.
  • Voeg een afbeelding toe die (door er op te klikken) leidt naar dezelfde afbeelding maar dan op bijvoorbeeld Pinterest of Facebook. Op deze manier vinden uw e-maillezers ook uw social media kanalen, en dus meer informatie over uw bedrijf.

Trend 4: Design van e-mail wordt belangrijker

Dit is misschien niet een trend die u verwachte, maar door de enorme toename van e-mail is het belangrijk dat uw e-mail er perfect uitziet. Eén van de factoren om betrouwbare van niet-betrouwbare bedrijven te onderscheiden is de 'look and feel' van uw marketing. Van uw website tot advertenties tot natuurlijk ook uw e-mail: alles wat uw merk of bedrijf naar buiten brengt moet professionaliteit en daarmee vertrouwen uitstralen. Daarnaast zorgt een mooi en eigen design ervoor dat u zich onderscheidt van de concurrentie! Wanneer u het design van uw e-mail de afgelopen jaren niet heeft aangepast is de kans groot dat de lay-out gedateerd begint te raken. Dit heeft een vertrouwde uitstraling, maar kan ook ouderwets overkomen en dat is niet wat u wilt. Tijd om de lay-out van uw e-mails eens onder de loep te nemen. Kies hierbij voor een lay-out die bij uw onderneming past. Dit betekent niet dat u de hele boel moet omgooien en een compleet onherkenbare lay-out de wereld in moet brengen. Nee, probeer binnen de kleuren en thema's te blijven die ook centraal stonden in uw oude mailings, maar zorg dat het er weer fris en compleet uitziet. Enkele tips voor het herzien van uw e-mail lay-out:

  • Verzamel een aantal e-mail nieuwsbrieven die u aanspreken ter inspiratie.
  • Bekijk welke onderdelen weg kunnen uit de oude lay-out.
  • Bekijk vervolgens welke onderdelen kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld links naar uw social media kanalen.
  • Test ieder ontwerp op verschillende apparaten, zowel vaste computers als smartphones en tablets.

Conclusie: wat te doen in 2014

Door de enorme groei van social media lijkt e-mailmarketing meer naar de achtergrond te zijn verdwenen. Echter, e-mail is nog steeds een bijzonder krachtig marketinginstrument waarmee u veel mensen en daarnaast heel goed specifieke doelgroepen kunt bereiken. Door bovenstaande trends niet te negeren maar juist te gebruiken behaalt u zeker rendement. In veel gevallen loont het enorm om uw e-mailmarketing eens onder de loep te nemen. Hulp nodig bij de vormgeving van uw e-mail? Neem eens een kijkje op deklantbinder.nl. Hier vindt u standaard lay-outs voor een eigentijds design en daarnaast helpt het bedrijf u graag verder bij uw eigen ontwerp.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!