Places logo
Menu

Drie grootste banken onder de loep: hoe scoren ze op reviews?

Drie grootste banken onder de loep: hoe scoren ze op reviews?

Lage spaarrentes, hoge kosten en steeds minder service zorgen ervoor dat klanten minder positief zijn over banken. Dit blijkt uit eerder onderzoek van de Consumentenbond. ING kwam als slechtste uit het onderzoek met gemiddeld een 6,7. Klanten waren het meest ontevreden over de kosten van de bank. Klanten bleken iets positiever over ABN AMRO die gemiddeld een 6,9 scoorde en Rabobank die gemiddeld een 7,2 kreeg. Places Nieuws heeft de reviews van de drie grootste banken nogmaals onder de loep genomen.

Onderzoek

In dit onderzoek zijn de reviews van Telefoonboek.nl onder de loep genomen. Telefoonboek.nl is een online bedrijven- en personengids waar bezoekers contactgegevens kunnen vinden van bedrijven. Naast het vinden van contactgegevens kunnen bezoekers er terecht om een review achter te laten. Een review bestaat uit een cijfer tussen de 2 en 10 en een geschreven beoordeling. Een review is voldoende als het een cijfer boven de 6.0 bevat. In totaal zijn er 2.403 reviews gegeven voor de drie grootste banken van Nederland.

Beoordelingen Telefoonboek.nl

Het gemiddelde van alle reviews was een 4.5. Van alle reviews bevatte 74 procent een onvoldoende. Dat betekent dat slechts 26 procent van de reviews een cijfer boven de 6.0 bevatte. Waarom worden banken zo slecht beoordeeld?

  • ABN AMRO

ABN AMRO heeft in totaal 1.150 verschillende beoordelingen gekregen. Het gemiddelde van deze beoordelingen was een 4.3. Bij de ABN AMRO gaan de negatieve beoordelingen veelal over een slechte en trage service en beperkte openingstijden waardoor veel klanten voor een dichte bank staan. Positieve beoordelingen gaan over de vriendelijkheid van het personeel en een prettige service.

  • ING

ING heeft 869 beoordelingen gekregen op Telefoonboek.nl. Het gemiddelde van alle beoordelingen was een 4.4. Negatieve beoordelingen gingen veelal over de slechte telefonische bereikbaarheid en de beperkte openingstijden. Ook lange wachtrijen op het kantoor en een slechte service van medewerkers zorgden voor ontevreden klanten. Klanten waren positief over de ING wanneer zij goed en vriendelijk werden geholpen.

  • Rabobank

Rabobank kreeg in totaal 384 beoordelingen op Telefoonboek.nl. Het gemiddelde cijfer van de beoordelingen was een 5.2. De positieve beoordelingen voor de Rabobank gaan voornamelijk over de vriendelijke medewerkers en snelle service. In de negatieve beoordelingen laten klanten weten dat ze niet blij zijn met de beperkte openingstijden waardoor het voor werkende mensen lastig is om langs de bank te komen. Daarnaast zorgen lange wachttijden aan de telefoon en een slechte service voor frustraties.

Al met al blijken de drie banken op basis van de beoordelingen op Telefoonboek.nl niet goed te scoren. Met name de beperkte openingstijden blijken voor veel klanten een probleem te zijn. Rabobank scoort op basis van de beoordelingen van Telefoonboek.nl en op basis van het onderzoek van de Consumentenbond het beste. Worden de banken op andere beoordelingswebsites beter beoordeeld? Places Nieuws bekeek hiervoor de beoordelingen op TrustPilot en Independer.

Beoordelingen op andere websites

TrustPilot is een bekend reviewplatform waar veel klanten hun ervaringen delen. Klanten geven bij TrustPilot een waardering op basis van sterren: 5 sterren betekent uitstekend en 1 ster betekent zeer slecht. Zowel ING, Rabobank als ABN AMRO kregen op TrustPilot 1.5 ster. Dit betekent dat zij op de website als zeer slecht worden beoordeeld. ING heeft op Trustpilot 285 reviews gekregen, Rabobank 192 reviews en ABN AMRO 152 reviews.

Op de website van Independer kunnen klanten terecht om producten met premies en voorwaarden met elkaar te vergelijken. Op de website van Independer worden verschillende diensten van de banken beoordeeld. Een hypotheek bij ABN AMRO scoort gemiddeld een 7.0 op basis van 139 reviews. Een spaarrekening wordt met een 6.5 gemiddeld beoordeeld op basis van 37 reviews. Een hypotheek van ING wordt gemiddeld met een 7,4 beoordeeld op basis van 224 reviews, een spaarrekening van ING wordt gemiddeld met een 6.8 beoordeeld op basis van 63 reviews. Rabobank Hypotheek krijgt op Independer gemiddeld een 7.9 op basis van 176 reviews, een Rabobank Spaarrekening krijgt op basis van 59 reviews gemiddeld een 6.9 bij Independer.

Het lijkt erop dat klanten meer tevreden zijn over de afzonderlijke diensten dan de bank in zijn geheel. Al met al komt Rabobank ook bij deze websites als beste uit de test.

Overzicht

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!