Places logo
Menu

Met deze tips verhoog jij je naamsbekendheid

Met deze tips verhoog jij je naamsbekendheid

Naamsbekendheid wordt vaak genoemd als essentieel voor het bereiken van meer klanten. En dat is niet zo gek; het heeft namelijk een sterk positief effect op je omzet. Benieuwd wat het is en hoe je het kunt vergroten? Lees dan verder!

Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid; it's all in the name. Naamsbekendheid is, zoals de naam al zegt, de bekendheid van je merk-of bedrijfsnaam binnen je gewenste doelgroep. Vooral de volgende vraag moet daarbij gesteld worden: herkennen en onthouden mensen binnen je doelgroep je bedrijfsnaam? Als je bedrijfsnaam bij mensen binnen je doelgroep bekend is, wordt de kans dat zij voor jouw bedrijf gaan kiezen groter. Zo verhoog je de kans op sales. Dus: hoe bekender, hoe beter.

Denk bijvoorbeeld aan een bekende frisdrank. Grote kans dat het merk Coca Cola in je opkomt. Waarschijnlijk zie je zelfs het logo en de kleuren van het merk voor je. Dit is een voorbeeld van grote naamsbekendheid. Als je denkt aan frisdrank, denk je aan Coca Cola. Nu is dezelfde naamsbekendheid bereiken als Coca Cola ambitieus, maar er zijn wel enkele dingen die je kunt doen om de bekendheid van je bedrijfsnaam te vergroten. Lees daarom verder voor gratis tips en pas ze toe om je bedrijf nog beter op de markt te brengen!


Tip 1 - Uitstraling

Het klinkt misschien logisch; een uitstraling zegt enorm veel over je bedrijf. Maar vaak wordt onderschat hoeveel impact het werkelijk heeft. De uitstraling bepaalt namelijk hoe mensen denken over je bedrijf. Zorg daarom dat je website, online profielen en ook fysieke winkels of showrooms aantrekkelijk en netjes ingericht zijn, zodat je mensen een positieve indruk en associatie geeft met je bedrijf.

Ook is het goed om na te denken over een huisstijl die goed aansluit bij wat je bedrijf wilt uitstralen. Heeft je bedrijf bijvoorbeeld klantenservice hoog staan? Laat dat dan zien via je huisstijl door je uitstraling betrouwbaar en gebruiksvriendelijk over te laten komen. Zo kun je je uitstraling gebruiken om de meningen van je doelgroep over je bedrijf in de juiste en positieve richting te sturen.


Tip 2 - Blijf relevant

Stay relevant; misschien ben je deze oproep al vaak tegengekomen. Influencers, bedrijven en personen doen er alles aan om relevant te blijven op sociale media en andere online platforms. Dat is niet voor niks; relevant blijven is iets wat essentieel is voor het vergroten van je naamsbekendheid. Nieuwe ontwikkelingen binnen je vakgebied zijn er om bij te houden. Zo laat je namelijk zien dat je meegaat met de tijd en de wensen van je doelgroep.

Ook is relevant blijven goed voor je online zichtbaarheid. Bepaalde zoekwoorden die op dit moment relevant en populair zijn worden namelijk meer gepromoot dan andere onderwerpen. Als het online profiel van jouw bedrijf de juiste relevante onderwerpen bespreekt, vergroot dat de kans dat mensen uitkomen bij jouw bedrijf en wordt je naamsbekendheid zo groter.


Tip 3 - Consistentie

Consistency is key. Dat geldt voor veel dingen in het leven; relaties, werken, leren, maar ook het profileren van je bedrijf. Mensen zijn van nature gericht op consistentie en houden daar ook van. Het zorgt voor voorspelbaarheid en creëert een gevoel van vertrouwen. Zo weten mensen namelijk precies wat ze aan je hebben en kom je betrouwbaarder over. Maar hoe kun je merk consistentie creëren?

Consistentie betekent dat al je bedrijfsuitingen overeenkomen met de kernwaarden van je bedrijf, dat je merklogo op een vergelijkbare manier gepresenteerd wordt en dat er herhaling in je visuele merkelementen is. Hoe vaker mensen een bepaalde boodschap zien, hoe betrouwbaarder ze die vinden. En: hoe vaker mensen herkenbare punten van jouw bedrijf tegenkomen, hoe beter ze je bedrijfsnaam gaan onthouden. Een goede, consistente huisstijl is daarom essentieel.

Denk terug aan het voorbeeld van Coca Cola. Dit merk is consistent in hun kleurgebruik, thema's en onderwerpen. Deze herkenbaarheid en consistentie zorgt ervoor dat mensen je bedrijfsnaam onthouden en snel zullen herkennen, wat je naamsbekendheid vergroot.


Tip 4 - Sociale media

Sociale media zijn je beste vrienden als het gaat om online marketing en naamsbekendheid. Als je slim gebruik maakt van deze platforms om je merk of bedrijf te promoten, kun je aanzienlijk positieve resultaten behalen. Het is wetenschappelijk bewezen dat social media marketing een groot positief effect heeft op naamsbekendheid. Sociale media biedt veel mogelijkheden om je online zichtbaarheid te bepalen. Hoe beter je sociale media campagne past bij je bedrijfsidentiteit, hoe beter de effecten.

Een ander behulpzaam middel binnen sociale media marketing is het gebruik van influencers. Influencers zijn mensen die online bekend zijn en invloed kunnen uitoefenen op een bepaalde doelgroep middels hun populariteit. Een influencer je partner maken zal helpen bij het bereiken van je doelgroep en het bekend en relevant maken van je merk-of bedrijfsnaam.



Vind je het lastig om zelf je naamsbekendheid te vergroten? Wij kunnen je daarbij helpen. Met ons Alles-in-1 pakket gaat er maandelijks een marketeer aan de slag voor jouw profiel, waarbij we maandelijks relevante content schrijven. Zo kun je er zeker van zijn dat je relevant en consistent blijft in je online zichtbaarheid!

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!