Defensie leert het bedrijfsleven belangrijke les voor succesvolle organisatiestrategie
Geen enkele organisatie is zo rechttoe-rechtaan als de Nederlandse Defensie. Geen vage werkmethodes zoals scrum (methode om flexibel snel tot resultaten te komen), agile (methode voor flexibiliteit) en lean (methode om het maximale uit een proces halen met zo min mogelijk verspilling), maar duidelijke taal en handelingen zorgen voor een op elkaar afgestemde teambuilding. Roderick Göttgens schrijft in zijn boek 'Teamabability' hoe organisaties kunnen leren van de commando's om hun organisatiestrategie te verbeteren.
Leger werelds oudste organisatievorm
Volgens Göttgens is het leger de oudste organisatievorm ter wereld. Toen mensen ruzie begonnen te maken ontstond het legermodel, wat uitgroeide tot nationale organisaties die moesten leren samenwerken en in teamverband heldere doelen moesten stellen om hun missies te laten slagen. In Nederland hebben we het Korps Commandotroepen (KCT). Het KCT vormt de Special Forces van Defensie en voert speciale operaties op drie manieren uit: ze verkennen de situatie, ze vallen de vijand aan en ondersteunen bondgenoten.
Kernwaarden zijn geen marketingtruc
Volgens Göttgens zetten bedrijven hun kernwaarden in als marketingonderdeel van het bedrijf met als doel om producten of diensten te verkopen. Maar de kernwaarden zouden juist als het morele kompas van de organisatie moeten fungeren. Neem voorbeeld aan het Nederlands leger, hun kernwaarden zijn: moed, beleid, trouw, eer en trots. Juist die kernwaarden zijn volgens Göttgens zeer waardevol als u met uw bedrijf resultaten wilt boeken. ''Als je een beslissing gaat nemen, moet je die langs de lat van het morele kompas kunnen leggen. En dat doen commando's.'' Aldus Göttgens in een artikel van RTL Z.
Duidelijk doel leidt tot succes
Waar het commerciële bedrijfsleven zich laten bedotten door moeilijke managementmethodes, laten commando's zich leiden door hun gezond verstand. Volgens Göttgens worden we doodgegooid met methodes en modellen. Commando's zijn tot op detailniveau op de hoogte van het doel van hun missie. Als het team merkt dat de doelstelling verandert, wordt de missie stopgezet en gaan ze kijken wat ze anders moeten doen.
Recept voor topteam bestaat niet
Volgens Göttgens is de mate van succes van het team afhankelijk van de samenstelling. Ze moeten, net zoals de commando's bij de Nederlandse Defensie, oefenen, oefenen en nogmaals oefenen. Tot slot geeft Göttgens mee dat het management hun werknemers kan uitdagen door hen buiten hun comfortzone te plaatsen. Weg met de geautomatiseerde frameworks. Dan pas komt de ware aard van het teamwerk naar boven.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen