Content delen via e-mail, LinkedIn, of Facebook?: 6 typen social sharing
Social media is een ideale manier om uw doelgroep te betrekken. Daar zit echter wel een kanttekening aan: steeds meer bedrijven maken gebruik van social media kanalen om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Het gevolg hiervan is dat meer content dagelijks concurreert om de aandacht van de gebruiker. Daar moet de content van uw bedrijf natuurlijk uitspringen. Klinkt makkelijk, maar er zit meer achter dan u denkt. In dit artikel leest u waarom bepaalde content niet gedeeld wordt en de andere wel. We gaan nog een stapje verder: we bekijken ook wie om welke redenen content van bedrijven delen.
Waarom delen we merkcontent?
Consumenten verkiezen bepaalde content boven andere content, maar waarom? Er zijn vier redenen waarom mensen iets over merken delen met anderen. De eerste reden is productbetrokkenheid: als iemand een geweldige ervaring heeft en dit met iemand wil delen. Daarnaast delen mensen content voor zelfontplooiing, dit houdt in dat mensen informatie delen over merken om aandacht te krijgen, of om te laten zien dat ze goed geïnformeerd zijn. Een andere reden om iets over een merk te delen is om anderen te helpen iets nuttigs te leren en om te laten zien dat ze er om geven (andere betrokkenheid). Als laatste: mensen delen contentals ze denken dat een boodschap belangrijk of ontspannen is. Dat wordt berichtbetrokkenheid genoemd.
Social media
Is u opgevallen dat bovenstaande redenen niet specifiek over social media gaan? In 1966 identificeerde psycholoog Dichter deze vier redenen namelijk al. Niet voor social media, maar voor mond-tot-mondreclame. Is er inmiddels veel veranderd? Niet echt. Veel fundamentele redenen waarom mensen delen zijn niet veranderd. Het enige dat veranderd is: hoe en waar ze het delen.
Online delen
De redenen om te delen kunnen toegepast worden op personen: er kunnen persona's ontwikkeld worden op basis van motivatie om te delen en hun favoriete online kanaal:
- Altruïsten delen om behulpzaam te zijn (e-mail).
- Carrièristen delen inhoud om hun professionele reputatie op te bouwen (LinkedIn).
- Hipsters delen creatieve en geavanceerde inhoud die vooral niet mainstream is (allernieuwste social netwerk).
- Boemerangs delen om een reactie te krijgen (Facebook en Twitter).
- Verbinders delen inhoud om verbonden te blijven met anderen (e-mail en Facebook).
- Selectieven zijn kieskeurig over welke content ze delen en met wie (e-mail).
Personaliseren van content
Door te weten waarom mensen content delen en op welke manier zij dat dat doen, kunt u uw strategie optimaliseren en uw boodschap beter overbrengen aan uw publiek. Houd rekening met de zes persona's van online delers, zoals hierboven beschreven. Kortom: personaliseer en speel in op de emoties van uw doelgroep. Zorg dat de content waardevol is voor uw publiek en niet alleen reclame voor uw bedrijf. Win vertrouwen voor uw bedrijf door authentiek en transparant te zijn, maar vergeet daarnaast niet om actief te luisteren en te reageren op uw publiek.
Onderscheidend vermogen
Als u deelbare content wilt maken, is het belangrijk om uniek te zijn. Uw content moet zich onderscheiden van de massa. Tegenwoordig wordt er al zoveel geplaatst op het internet, zie daar maar eens uit te springen. Wees anders en divers door te experimenteren en nieuwe dingen te doen. Dat kan gaan over inhoud, presentatie of het kanaal. Niets is te gek, denk out of the box.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen