Bouwmarkten timmeren aan de weg op social media
Veel Nederlanders besluiten hun eigen huis flink op te knappen, omdat het moeilijk is om aan een nieuwe woning te komen. Dat heeft een positieve invloed op de omzet van doe-het-zelfzaken en woonboulevards. Om het de klusser zo makkelijk mogelijk te maken verkopen bouwmarkten hoofdzakelijk doe-het-zelf producten. Steeds vaker kiest de klusser om materialen online aan te schaffen via webshops: twee op de vijf consumenten verkiezen online boven offline. Online wordt dan ook steeds belangrijker voor bouwmarkten. Hoe is het gesteld met hun social media inzet? Places.nl keek of er op social media nog werk aan de winkel is voor de Nederlandse bouwmarkten.
Onderzoek Places.nl
Places.nl nam de social media kanalen van vier bouwmarktketens onder de loep. Het gaat hierbij om de bouwmarktketens met het grootste aantal filialen: Praxis, Gamma, Karwei en Hubo. Karwei heeft zowel op Facebook als Instagram het grootste aantal fans. Ook is deze bouwmarkt met 1.047 posts veruit het actiefst op Instagram.
Karwei
Wilt u weten hoe u uw huis met simpele tips helemaal in kerstsfeer onderdompelt? En hoe u een creatieve draai kunt geven aan sinterklaas? Karwei deelt het met u! Op zowel Facebook als Instagram wordt genoeg klus- en knutselinspiratie gegeven. Daarnaast kunt u inspiratie opdoen door schitterende interieursfeerfoto's. Als u meteen aan de slag wilt met uw interieur, dan kan dat: Karwei tipt op social media de leukste items uit de collectie.
Praxis
Praxis geeft op social media uitleg aan klussers met 'zo doe je dat'-filmpjes en stappenplannen. Voor zowel de beginner als de ervaren klusser interessant: antwoorden op simpele vragen als 'hoe verf ik een muur?' maar ook ingewikkelde projecten worden gedeeld. Leuk is ook de interactie op Facebook: volgers van Praxis kunnen bijvoorbeeld laten weten welke workshop zij zouden willen volgen en of zij gereedschap liever kopen of huren. Bij bijzondere dagen wordt ook stilgestaan door middel van grappige inhakers.
Gamma
Bij Gamma vindt u op social media vooral veel handige tips over bijvoorbeeld energiebesparing, een thema waar de bouwmarkt op het moment veel aandacht aan besteed. In de zomer kon je handige do-it-yourselfs vinden om het barbecueën een stuk makkelijker te maken en uw drankje altijd gekoeld en bij de hand te hebben. Heel actief is de bouwmarkt niet: er is recent een bericht geplaatst over kerstbomen, de berichten van daarna dateren van minstens vier weken geleden.
Hubo
Op Facebook is er interactie met volgers: zo kunnen zij kiezen welke woonstijl goed bij hen past: landelijk of basic? Wie dat nog niet zo goed weet, kan zelfs een quiz doen om hierachter te komen. Naast deze stijlen zijn er nog twee, namelijk industrieel en romantisch. Alle vier de stijlen komen naar voren in foto's en video's. Daarnaast geeft Hubo ook handige tools voor tijdens het klussen, zoals een digitaal verfpaspoort. Ook worden aanbiedingen en acties van de bouwmarkt aangekondigd via social media.
Inspiratie en klustips
Op social media delen bouwmarkten vooral veel inspiratie en klustips. Heel handig, zodat klussers meteen naar de bouwmarkt kunnen rennen en de handen uit de mouwen kunnen steken.
Dit onderzoek is uitgevoerd op 21 november 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.
Foto: Canva
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen