Menu

Het aantrekken van talent door een Employee Value Proposition



Employee value proposition

Het aantrekken van talent blijft voor veel bedrijven een issue. Hoe weet u nou zeker dat u de juiste persoon aanneemt? Het is belangrijk om te investeren in employer branding om uw merk aantrekkelijk te maken voor potentiële medewerkers. Dat klanten behouden makkelijker is dan nieuwe klanten vinden, geldt ook voor medewerkers. De eerste stap is dus het aantrekken van medewerkers, en daarna zorgen dat ze bij u willen blijven. In dit artikel legt Places Nieuws uit hoe u talent aan kunt trekken.

De huidige economische situatie

In 2019 bestaat er een krapte op de arbeidsmarkt. Dit betekent dat er een laag werkloosheid aantal is, met een groter aantal vacatures. Bedrijven zijn dus hard op zoek naar nieuwe medewerkers, en voor talent lijken de kansen voor het oprapen te liggen. Op dit moment ligt het aantal werklozen lager dan het was voor de crisis in 2008. Het is dus lastig om nieuw talent te vinden in deze situatie en bedrijven strijen dan ook tegen elkaar om talent binnen te halen. Een sterk en aantrekkelijk merk opbouwen is dan belangrijk.

Employer branding

Employer branding bestaat uit het opbouwen van een werkgeversmerk. Dit is gebaseerd op een Employee Value Proposition (EVP). Het gaat hier om de vraag: Wat heeft u als bedrijf (toekomstige) werknemers te bieden? In plaats van waarde leveren aan klanten, is het ook belangrijk om waarde te leveren aan uw werknemers. Het gaat bij de EVP niet alleen over het leveren van basisvoorwaarden zoals een goed loon en carrièreperspectieven, maar ook om persoonlijkheid en organisatiecultuur.

Vijf tips voor het opzetten van een Employee Value Proposition

Wees geloofwaardig

Wees eerlijk, authentiek en geloofwaardig. Alleen door geloofwaardig te zijn, kunt u talent aantrekken en behouden. Het is hiervoor wel belangrijk om in kaart te brengen wie uw bedrijf is en waar het voor staat. Wat is de positie van het bedrijf en de behoefte van de organisatie? Welke waarden zijn belangrijk en wat kenmerkt het bedrijf?

Doe onderzoek

Het is interessant om onderzoeken te lezen om te ontdekken wat toekomstige werknemers waarderen aan bedrijven. Trekt u bijvoorbeeld meer talent aan wanneer u een hoog salaris biedt, of juist als u ontwikkeling biedt? Dit verschilt per bedrijfsgrootte en branche waarin u zich bevindt. Het MKB scoort volgens de Randstad Employer Brand Research goed als het aankomt op een innovatie bedrijfscultuur en een goede balans tussen werk en privé. Houd hier dus rekening mee!

Wees doelgericht

Wat heeft uw bedrijf in de toekomst nodig? Wanneer u dit inzichtelijk heeft wordt het makkelijker om te weten wie u precies zoekt. Creatieve talenten zijn vaak millennials en wat zij waarderen is werk dat past bij hun persoonlijke interesses, opleidingsmogelijkheden en (internationale) carrièrekansen. Zoek uw talent voor wat u in de toekomst nodig heeft, en kijk wat u kunt doen om aan de behoeften van dit talent te voldoen.

Vergeet diversiteit niet

Wees doelgericht, maar verlies diversiteit niet uit het oog. Het is belangrijk om interdisciplinair te kunnen werken om vanuit verschillende perspectieven oplossingen aan te kunnen dragen. Een bedrijf wordt sterker door diversiteit. Laat jongere en oudere werknemers samenwerken om tot nieuwe ideeën te komen.

Investeer in het employer brand

Investeer in uw werkgeversmerk. Net als een 'normaal' merk, vergt het tijd en investeringen die zich uiteindelijk zullen uitbetalen in talent. Positioneer uzelf goed, kies de juist media om te communiceren en trek zo talent aan dat past bij de toekomstvisie van uw bedrijf!

Proactief talent benaderen

Acquisitie van talent gebeurt niet op een passieve manier, maar is een proactieve aangelegenheid. Activiteit moet niet alleen starten wanneer er een functie vrijkomt, maar het begint al met het accepteren van HR als partner. Werk samen met HR om een goede acquisitie-strategie te formuleren. Deze strategie moet altijd overeenkomen met de doelen en prioriteiten van de organisatie. Dat betekent dat gewenste skills overeen moeten komen met waar het bedrijf naartoe werkt.

Investeer dus in een Employee Value Proposition om u te onderscheiden van concurrenten en om duidelijk naar talenten te communiceren wie u bent en welke waarde u levert.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek