Menu

Waarom uw webshop API-first moet zijn



Webshops horen bij de grootste commerciële gebruikers van API’s.

Meer dan driekwart van de Nederlanders shopt online, blijkt uit onderzoek van het CBS. Online shoppers hechten veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van een webshop. Door API's te gebruiken kan een website voorzien worden van allerlei diensten die de gebruiksvriendelijkheid verbeteren. In dit artikel leest u wat API's zijn, wat zij kunnen betekenen voor uw webshop en waarom het belangrijk is dat uw website API-first is.

Wat zijn API's?

API staat voor application programming interface. Een API maakt de koppeling tussen twee systemen of applicaties, waardoor ze veilig en eenvoudig data kunnen uitwisselen met elkaar. Dit gebeurt allemaal zonder dat dit zichtbaar is voor de websitebezoeker. De API werkt op de achtergrond en doet daar zijn werk. U kunt het vergelijken met eten bestellen in een restaurant: u bestelt iets, de ober neemt uw bestelling op en de keukenbrigade gaat ermee aan de slag. De API neemt een vergelijkbare rol als de ober (boodschapper) in, u bent de verzender en de keuken is het systeem (ontvanger). In onderstaande afbeelding wordt deze vergelijking uitgebeeld:

Het nut van API's voor uw webshop

Bij een webshop zorgen API's bijvoorbeeld dat een product in een winkelmand terechtkomt en dat betalingsapps als iDEAL automatisch openen als een klant alle stappen van het bestelproces heeft doorlopen en wil betalen. Webshops horen bij de grootste commerciële gebruikers van API's. Zo heeft Amazon een API ontwikkeld waarmee op andere websites Amazon-producten getoond kunnen worden met een actuele prijsweergave en de mogelijkheid het product aan te schaffen.

Flexibiliteit en innovatie

API's zorgen voor flexibiliteit en geven de ruimte voor innovatie, dat zijn twee grote voordelen. U kunt API's inrichten zoals u zelf wilt, wat u als retailer de mogelijkheid geeft om mee te bewegen met alle veranderingen in de markt. Daarnaast gebruiken steeds meer apps en systemen API's om data te ontvangen en versturen. Grote kans dus dat uw systeem niet kan communiceren met apparaten van gebruikers en andere app's als u als retailer geen API's gebruikt. Zeker zonde als u zich bedenkt dat consumenten steeds vaker via apps en zelfs met hun stem aankopen doen op internet.

Dezelfde taal spreken

Alleen API's gebruiken, is tegenwoordig eigenlijk niet meer genoeg. Een webshop moet API-first zijn: alle onderdelen van de webshop zijn te bedienen via een API. De reden hiervoor is simpel: als het hele systeem communiceert via API's praat iedereen dezelfde taal. Verder zitten er geen losse codes of andere verstoringen tussen die de boodschappers (API's) in de war kunnen brengen. Als laatste is het werken met API's voor website-ontwikkelaars makkelijker en gestructureerd, wat betekent dat het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten sneller gaat.

Individueel ontworpen onderdelen

API's werken samen met microservices, dat zijn kleine, standalone applicaties die individueel ontworpen en ingezet kunnen worden. U kunt ze vergelijken met legoblokjes. Deze zijn bijvoorbeeld in te richten als winkelwagen, betaalsysteem of geavanceerde zoekfunctie. De samenwerking zorgt ervoor dat het voor alle betrokkenen van de webshop mogelijk is zijn eigen stukje te beheren. Binnen de organisatie zorgt dit voor een breed draagvlak. Ook hoeven IT'ers enkel een oogje in het zeil te houden, de eindgebruikers kunnen zelf veel meer bijdragen.

Samengevat: voordelen API-first

Om het u makkelijker te maken, hebben we hieronder nog eens alle voordelen van een API-first webshop op een rijtje gezet:

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek