Menu

Gezamenlijke webshop voor lokale retailers in vijf Nederlandse gemeenten



Online zichtbaarheid en verkoop zorgt voor binding lokale consumenten

Aan het einde van deze zomer lanceren vijf Nederlandse gemeenten een eigen lokaal online winkelplatform. Vaak worden online en fysieke verkoop als concurrenten van elkaar gezien, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Het retail innovatielab 'Smart Distributie & Buy Local', een initiatief van de Retailagenda, denkt juist vanuit een totaal omgekeerde redenatie. Zij geloven dat een gezamenlijk online platform waarin lokale retailers verenigd zijn, het functioneren van het winkelgebied waarin zij opereren kan versterken.

Extra services bieden

De Retailagenda onderzoekt hoe de positie van lokale ondernemers, veelal MKB'ers, versterkt kan worden door extra services te bieden. Een gedeeld online kanaal is een van deze extra services. De gedachte hierachter is dat een betere online zichtbaarheid en verkoop ervoor zorgt dat lokale consumenten zich binden aan een fysieke winkel.

Inspelen op behoeftes consumenten

Volgens Tessa Vosjan, projectmanager Kenniscreatie & Innovatie bij de Retailagenda, voorziet een lokaal online platform in de behoeftes van consumenten. 'Consumenten zijn druk en hebben volle agenda's. Mensen werken de hele dag en hebben dan niet de tijd om naar een lokale slager, groenteboer of kledingboetiek te gaan, terwijl ze dat misschien wel willen,' licht Vosjan toe. Door het nieuwe lokaal online platform kunnen ook deze mensen gebruikmaken van de diensten van deze ondernemers.

Winkeliers ontzorgen

Niet alleen voor consumenten zitten er voordelen aan dit nieuwe initiatief. Niet alleen zij hebben het druk, ook de ondernemers hebben hun handen vol aan hun fysieke winkel. 'Een eigen webshop draaiende houden is dan teveel gevraagd. Door het platform als collectief op te zetten, samen met de gemeente, worden de winkeliers ontzorgd,' aldus Vosjan.

Na de zomer live in vijf gemeenten

De eerste platforms, voor de gemeenten Groningen, Pijnacker-Nootdorp, Purmerend Spijkenisse en Hilversum, gaan na de zomer live. De exacte invulling van de platforms moet nog vorm krijgen en zal afhankelijk zijn van het karakter van de betreffende winkelgebieden. 'Met het platform moet je de identiteit van het winkelgebied uitstralen. Afhankelijk van de functie van het winkelgebied pas je het platform aan. Je presenteert dus meer dan enkel een product,' vertelt Vosjan. Zo richt het platform zich in Hilversum op de lokale voedsel speciaalzaken en wordt in Purmerend ingezet op een totaalbeleving van de binnenstad.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek