Menu

Websites van keukenverkopers onder de loep: gebruiksvriendelijkheid bijzonder laag



Websites van keukenverkopers zijn nauwelijks gebruiksvriendelijk

De woningbranche deed het omzet-technisch de afgelopen seizoenen goed. Met name keukenverkopers profiteerden hiervan. In de eerste helft van 2018 steeg de omzet van keukenverkopers gemiddeld met ruim 11% ten opzichte van een jaar eerder. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) ligt dit onder andere aan de toenemende consumptie van huishoudens en woninginvesteringen van de laatste jaren.

Behalve de woningbranche, doet de hele retailsector het de laatste jaren goed. De economische vooruitzichten voor 2019 zijn wederom goed, hoewel verwacht wordt dat de hoge percentages waarmee de omzetten de afgelopen seizoenen groeiden niet door zullen zetten. En ondanks de aanhoudende gekte op de woningmarkt, wordt verwacht dat ook deze markt in 2019 zal teruglopen.

Volgens Sonny Duijn, Sector Econoom bij ABN AMRO, zorgen de kritische consument, digitalisering en de stevige concurrentie ervoor dat winkeliers nog altijd alle zeilen moeten bijzetten. Met de hevig concurrerende branche is de stap naar een andere aanbieder zo gemaakt. In het kader daarvan nam Places Nieuws de websites van keukenaanbieders onder de loep.

SSL-beveiliging

Persoonsgegevens zijn versleuteld wanneer websites beschikken over een SSL-certificaat. SSL staat voor Secure Sockets Layer. Het creëert een versleutelde verbinding tussen websitebezoekers en de server waar de website is ondergebracht. Dit zorgt ervoor dat informatie die verstuurd wordt naar de website of wordt verzonden vanaf de website beveiligd is tegen internetcriminelen. U herkent een SSL-certificaat aan het (groene) slotje in de adresbalk en aan de 's' van https in de URL.

Zijn de websites beveiligd?

In totaal zijn 917 werkende websites bekeken. 47% hiervan beschikte over een SSL-certificaat. Iets meer dan de helft (53%) blijkt dus niet goed te zijn beveiligd. Op deze websites is het uitwisselen van persoonsgegevens niet zonder risico.

Tegenwoordig verkopen steeds meer keukenaanbieders hun keukens en onderdelen ook via een webshop. Hierbij zijn bezoekers genoodzaakt financiële en persoonlijke gegevens uit te wisselen. Voor het beveiligen van deze gegevens is een SSL-certificaat een absolute must.

Volgens J. Rutten, manager van Places Websites, ''Consumenten worden steeds vaker gewaarschuwd wanneer zij een onbeveiligde website bezoeken en dat kan hen afschrikken. Daarnaast hecht Google steeds meer waarde aan online beveiliging van websites. Het bezitten van een SSL-certificaat heeft een positieve invloed op de gebruikerservaring, het aantal bezoekers en de positie in een zoekmachine zoals Google.''

Hoe zit het met het gebruiksgemak?

In het onderzoek is ook gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van de websites. Een website is gebruiksvriendelijk (responsive) wanneer het zich automatisch aanpast aan het scherm van de bezoeker. Het belang van een responsive website neemt de laatste jaren toe, omdat websites steeds vaker vanaf smartphones en tablets worden bezocht.

Resultaten

Bij in totaal 331 websites is gekeken of de website zich goed aanpast wanneer deze wordt bezocht vanaf verschillende apparaten. Hier bleek slechts 19% aan te voldoen. Bij maar liefst 81% van de websites zullen bepaalde onderdelen van de website niet goed in beeld komen en niet goed werken. Dit heeft bijvoorbeeld gevolgen voor de vindbaarheid van de websites, maar het schrikt met name websitebezoekers af.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek