Menu

Veel informatie niet goed vindbaar op websites van zorgverzekeraars

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Veel informatie niet goed vindbaar op websites van zorgverzekeraars

Veel informatie niet goed vindbaar op websites van zorgverzekeraars

De Patiëntenfederatie Nederland roept zorgverzekeraars op om hun websites te verbeteren en toegankelijker te maken voor gebruikers. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat veel patiënten lang niet alle informatie kunnen vinden op de website van hun zorgverzekeraar. Zelfs 15 procent van de mensen kan helemaal geen informatie vinden op de website. De Patiëntenfederatie Nederland vindt het belangrijk dat iedereen die informatie zoekt, dit ook kan vinden. Dit is vooral van belang in de periode waarin mensen nog van zorgverzekeraar kunnen wisselen.

Onderzoek

Begin december 2017 heeft de Patiëntenfederatie Nederland onderzoek gedaan naar websites van verschillende zorgverzekeraars. In dit onderzoek werden ruim zevenhonderd patiënten gevraagd om zoekopdrachten uit te voeren op de website van hun zorgverzekeraar. Op basis hiervan werd er gekeken of de informatie makkelijk te vinden was. In het onderzoek zijn ruim 25 zorgverzekeraars meegenomen.

Knelpunten

Hoewel alle deelnemers van het onderzoek ervaring hadden met het zoeken van informatie op internet, kon 15 procent van de deelnemers de gevraagde informatie niet vinden op de website van hun zorgverzekeraar. De knelpunten zaten vooral bij informatie over het zorginkoopbeleid en het persoonsgebonden budget. Een persoonsgebonden budget is een geldbedrag waarmee mensen met een beperking hun eigen zorg kunnen inkopen. Zorginkoop is het proces waarbij zorgverzekeraars en zorgaanbieders afspraken met elkaar maken over het inkopen van zorg. Over deze onderwerpen konden vier op de tien zoekers geen informatie vinden.

Ervaringen

Deelnemers van het onderzoek benoemden tevens meerdere punten waar zij tegenaan liepen tijdens het zoeken naar informatie. Verschillende zoekers ervaarden de volgende moeilijkheden: informatie kon op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, het was onduidelijk waar bepaalde informatie te vinden was, er werd soms te veel informatie gegeven en belangrijke informatie staat onderaan de pagina. Exacte bevindingen van het onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland is te lezen in het rapport dat zij hebben opgesteld.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...