Hierop wordt jouw website beoordeeld als je hoger wilt komen in de ranking van Google



Hierop wordt jouw website beoordeeld als je hoger wilt komen in de ranking van G

Google doet er sinds de uitbraak van het coronavirus - en de enorme aantallen zoekopdrachten daarop - alles aan om de juiste informatie te tonen aan zoekers. Zo zijn de eerste zoekresultaten in het rijtje onder andere van de Rijksoverheid en van de WHO (World Health Organization). Allemaal ontzettend handig als je opzoek bent naar betrouwbare informatie over het virus, maar hoe komt het nou dat bijvoorbeeld deze websites hoger worden geplaatst in de ranking van Google dan andere websites? Places.nl zocht voor je uit waar Google allemaal naar kijkt bij het ranken van websites.

Beveiligde websites

Het hebben van een beveiligde website blijft enorm belangrijk. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor de ranking van je website. Als je website beveiligd is met een SSL-certificaat plaatst Google jouw site hoger in de resultaten. Als bezoeker kan je gemakkelijk zien of een website beveiligd is of niet. Bij een url met een 'http' is de website niet beveiligd, bij een url met 'https' wel. De 's' staat namelijk voor Secure Sockets Layer.

Elementen op je site

De titel, afbeeldingen, kernwoorden, kopjes en url's zijn bij het ranken allemaal van belang. Kies per pagina één woord wat je in de titel, kopjes, url en in de alt-tekst van je afbeeldingen laat terug komen. Zorg er daarnaast ook voor dat dit woord een paar keer terugkomt in je tekst. Dit woord moet echter ook weer niet te vaak voorkomen, dan krijgt je pagina juist een lagere positie bij het ranken.

Linkbuilding

Links van en naar andere websites zijn erg belangrijk als het gaat om hoger scoren in zoekmachines. Er zijn wel een paar regels. Zo werkt het niet als je veel links krijgt van websites die qua inhoud niets met jouw website te maken hebben. Google is hier slim in en heeft dit snel door. Je kan dan zelfs een boete riskeren, wat ervoor zorgt dat jouw website straks helemaal niet meer zichtbaar is. Linkbuilding moet je daarom op de meest natuurlijke manier doen. Wat ook helpt, is links ontvangen van een website met veel autoriteit, zoals Wikipedia. Als dit gebeurt zal Google jouw website ook als een belangrijke website gaan zien.

Andere factoren

Er zijn nog veel meer factoren die meespelen bij ranking. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van je pagina, de grootte, hoe oud je website is, en of je website goed zichtbaar is op een mobiel apparaat. Je kan er dus zeker even mee bezig zijn. Weten wat de SEO-trends van 2020 zijn? Lees dan dit artikel.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek