Menu

4 typen websitebezoekers en hoe u ze overtuigt een aankoop te doen



DISC staat voor de eigenschappen Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus

Als een bezoeker met concrete interesse in uw aanbod naar uw website komt, wilt u deze bezoeker ongetwijfeld overtuigen om uw product of dienst af te nemen. Het zal u niet verbazen, maar elke consument heeft eigen voorkeuren in gedrag en communicatie. Daar zal uw website op in moeten spelen, maar hoe pakt u dat aan? Deze voorkeuren zijn over het algemeen in te delen in vier groepen, gebaseerd op het DISC-model. Dit model werd al 55 jaar voordat het internet überhaupt bestond voor het eerst gepresenteerd door William Marston. Hoe zijn deze inzichten te vertalen naar de hedendaagse communicatie op uw website? U leest het in deze blog.

Persoonlijkheidsstijlen DISC

DISC staat voor de eigenschappen Dominant, Invloedrijk, Stabiel en Consciëntieus. Iedereen heeft een mix van deze gedragsstijlen in zich, hoewel één van de vier typen vaak het sterkst ontwikkeld is en daardoor het meest zichtbaar voor de buitenwereld. Aan deze eigenschappen is een kleur gekoppeld: een D-type is overwegend rood, een I-type is overwegend geel, een S-type is overwegend groen en een C-type is overwegend blauw. Per type leggen we hieronder kort de kenmerken uit en gaan we vervolgens in op hoe u op uw website rekening kan houden met dit type.

D-types

D-types zijn direct, doelgericht en daadkrachtig: het zijn echte doeners. Deze snelle denkers weten wat ze willen en willen dat zo snel mogelijk.

  • Maak uw aanbod duidelijk zichtbaar op uw homepage
  • Laat uw Unique Selling Points (USP's) zien op een vaste plek op de website
  • Maak het menu en de call-to-actions duidelijk
  • Toon certificaten en keurmerken

I-types

I-types hebben veel interesse in andere mensen en zijn dol op interactie en inspiratie.

  • Laat zien wie u bent als persoon achter het bedrijf
  • Wees een bron van inspiratie met onder andere blogs en recensies
  • Vermeld uw telefoonnummer duidelijk op uw website

S-types

S-types zijn sociaal, stabiel en saamhorig. Ze zijn heel loyaal aan bedrijven: als ze eenmaal klant zijn, is de kans groot dat het terugkerende klanten worden. Wel zijn s-types terughoudender dan de andere types, wat betekent dat u wat geduld met hen moet hebben.

  • Nodig uit om in contact te blijven, door bijvoorbeeld een nieuwsbrief
  • Toon testimonials en/of klantencases
  • Maak uw website gebruiksvriendelijk met een professioneel design
  • Laat zien wie u bent als persoon achter het bedrijf

C-types

C-types zijn constant, correct en calculerend. Ze vergelijken graag voordat ze tot aankoop overgaan. Uw website zal dan ook grondig uitgepluisd worden door dit type websitebezoeker. Deze types baseren hun aankoopbeslissing op feiten.

  • Vergelijk producten en/of diensten op uw site, bijvoorbeeld verschillende varianten van uw aanbod
  • Noem alle belangrijke specificaties
  • Garandeer kwaliteit
  • Leg de werking van uw product/dienst goed uit

Tijd voor actie

Ga eens bij uzelf na in welk type websitebezoeker u zich het meest herkent. Grote kans dat uw website en websiteteksten perfect zijn afgestemd op dat type bezoeker, omdat u dit type en bijbehorende voorkeuren zelf goed kent. Natuurlijk komen er ook andere typen bezoekers naar uw website, voor wie deze ook aantrekkelijk moet zijn. Bedenk goed: is uw website al aantrekkelijk voor hen of moet u aanpassingen doen om uw website beter op hen af te stemmen?

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek