Optimaliseer jouw B2B website met deze 10 tips!



Optimaliseer jouw B2B website met deze 10 tips!

Ben je ondernemer in de zakelijke markt en benieuwd hoe je jouw website kunt verbeteren? Wellicht ben je in de veronderstelling dat je niet veel meer kunt doen dan het tonen van de juiste informatie over producten of diensten en het vermelden van de juiste contactgegevens. Je denkt dat je jouw klanten toch pas binnenhaalt na persoonlijk contact. Toch kan een gerichte en doordachte website meer impact hebben dan je denkt, want ook in de zakelijke markt oriënteren afnemers zich primair online. Daarom gaan we het in dit artikel hebben over 10 belangrijke elementen om je zakelijke klanten doelgericht en effectief aan te spreken op jouw website

1. Spreek je doelgroep aan

Jouw website is een en al communicatie. De kleuren die je gebruikt, de foto's, de teksten, allemaal hebben ze invloed op hoe je jouw doelgroep aanspreekt. Zorg daarom dat je goed in beeld heeft hoe je jouw doelgroep het beste kunt aanspreken. Verwerk dit vervolgens is alle elementen van je website.

Daarbij is het slim om ook zo snel mogelijk in te spelen op de behoefte van je doelgroep. Bijvoorbeeld door de doelgroep direct aan te spreken met een vraag. Zo voelt de bezoeker zich direct aangesproken en maak je hem bovendien nieuwsgierig naar jouw producten of diensten. Je kunt dit doen door een pakkende slagzin toe te voegen aan jouw logo, of te beginnen met een pakkende koptitel. Daarbij is het goed om te weten dat de meeste websitebezoekers van linksboven naar rechtsonder kijkt.

2. Zorg voor een korte en krachtige pitch

Met een pakkende slagzin of koptitel maak je jouw doelgroep nieuwsgierig en nodig je ze uit om verder te lezen. Vervolgens is het van groot belang om kort en krachtig jouw verhaal te vertellen. Oftewel: wie ben je en waar sta je voor?

Je kunt kiezen om dit met een simpele video te doen. Hiermee komt jouw doelgroep er op een vermakelijke manier achter wie je bent, waar je voor staat en wat je jouw doelgroep te bieden hebt. Wil je het in eerste instantie simpeler houden of bent je van mening dat een video niet direct relevant is voor jouw doelgroep? Verpak jouw pitch dan in een pakkende tekst, niet langer dan 4 à 5 regels.

3. Dit willen zakelijke klanten zien

Uit onderzoek van KoMarketing blijkt dat bezoekers vaak de volgende elementen missen op een B2B-website:
- Case studies / white papers / artikelen
- Prijs informatie
- Product reviews
- Informatie over (technische) ondersteuning
- Testimonials / bestaande klanten

Informatie over jouw producten en diensten en contactgegevens zijn dus lang niet voldoende. Zeker in de B2B-markt, heeft de doelgroep behoefte om te weten of je een betrouwbare partij bent. Deze informatie mist volgens bezoekers dan ook nog vaak op websites die zich richten op zakelijke klanten.

4. Vermeld testimonials

Een van de belangrijkste elementen die je kunt toevoegen aan jouw website om de doelgroep te overtuigen van je kwaliteit en betrouwbaarheid, is het tonen van testimonials. Dit zijn korte teksten waarin jouw klant of partner beschrijft hoe hij of zij jou als bedrijf heeft ervaren.

Hierbij werkt het vaak goed als er een naam, bedrijf en foto bij vermeld staat. Dit verhoogt de mate van transparantie waarmee het bericht geloofwaardiger overkomt op de lezer. Dit is typisch een element dat veel beter werkt voor B2B-websites dan voor websites die zich richten op eindgebruikers.

5. Beschrijf case-studies

Aanvullend op de ervaringen van klanten, zijn case-studies. Dit zijn artikelen waarin je de praktische toepassing van een product of dienst bij een klant beschrijft. Vaak wordt hierin het gehele proces van het eerste contact tot aan de nazorg stap voor stap besproken. Vaak gebeurt dit in samenwerking met de klant, zodat andere bedrijven kunnen zien wat ze van je kunnen verwachten wanneer ze met je in zee gaan.

Ook hier kun je ervoor kiezen om er een geschreven verhaal van te maken. Toch kiezen veel bedrijven bij case-studies voor video. Hierin kunt u met name langere verhalen effectiever en vermakelijker vertellen aan jouw doelgroep.

6. Maak van uw bezoeker een lead

Vergeleken met B2C-websites, ligt het aantal bezoekers op B2B-websites over het algemeen lager. Dit houdt echter in dat een bezoeker over het algemeen waardevoller is. Het is dan ook een mooie kans om een element op jouw website te creëren waarmee je van jouw bezoeker een lead kunt maken.

De meeste zakelijke websites hebben een zogenaamde leadvanger in de vorm van een call-to-action waarmee de bezoeker wordt gevraagd zijn e-mailadres achter te laten, vaak in ruil voor productinformatie, nieuwsbrieven of korting bij een (eerste) aankoop. Er zijn bedrijven die ook naar telefoonnummers vragen.

7. Vermeld je producten en diensten overzichtelijk

Producten en diensten in de zakelijke markt zijn over het algemeen groot en complex. Besef hierbij dat de inkoper van een bedrijf hetzelfde cognitieve vermogen heeft als een consument. Daarom is het veel belangrijker dat u jouw producten of diensten overzichtelijk beschrijft.

Voor veel bedrijven geldt echter dat ze zich van hun concurrenten onderscheiden door details of extraatjes, daarom is het aan te raden om lagen van informatie te verpakken in hapklare blokken. Dit houdt in dat je eerst beknopt de belangrijkste informatie vermeldt. Maak hierbij gebruik van visuele elementen die jouw tekst ondersteunen. Dit maakt de pagina prettiger en maakt informatie beter verwerkbaar. Vervolgens biedt je klanten de mogelijkheid om meer informatie te krijgen door zelf verder te klikken.

8. Toon je team

Dit klinkt wellicht als cliché, maar toch zijn er veel B2B-bedrijven die geen gezichten tonen op hun website. Uiteraard beslis je dit zelf en hangt dit af van de welwillendheid van je collega's, maar het kan de betrouwbaarheid van jouw onderneming flink verhogen. Door bijvoorbeeld een professionele teamfoto te tonen, wordt het contact met jouw doelgroep direct persoonlijker.

9. Toon belangrijke referenties

Naast testimonials, kun je ook op een simpele manier laten zien welke klanten jouw potentiële klanten voor zijn gegaan. Dit doe je door simpelweg logo's te tonen van deze klanten. Afhankelijk van hoeveel klanten je hebt, kun je ervoor kiezen om alle referenties te tonen of een selectie te maken van de belangrijke.

10. Optimaliseer jouw website voor SEO

Tot slot blijft het belangrijk dat je up-to-date blijft voor zoekmachines. Wellicht zul je af en toe een beetje moe van worden van alle Google updates, maar blijf hier veel aandacht aan besteden. Want wanneer je tijd en moeite hebt gestopt in het toepassen van bovenstaande tips en je klaar bent om jouw doelgroep zo effectief mogelijk kennis te laten maken met jouw onderneming, is het wel zo prettig als jouw website ook gevonden wordt door de doelgroep. Want nog altijd neemt het gebruik van zoekmachines toe. Hier vind je de belangrijkste SEO-trends voor 2020.


Foto: Canva


Delen:



Reacties