Deze bedrijven leven op tijdens de coronacrisis en dit is hoe jouw bedrijf het hoofd boven water hou



Deze bedrijven leven op tijdens de coronacrisis

Sinds de coronacrisis staat de economie op zijn kop. De lokale schoenenwinkel ziet haar omzet iedere week dalen en horecagelegenheden hebben hun deuren helemaal moeten sluiten. Voor veel bedrijven ziet de komende tijd er niet erg rooskleurig uit. Maar er zijn ook juist bedrijven die opleven tijdens de coronacrisis. In dit artikel lichten we deze sectoren uit en vertellen we je hoe je met jouw bedrijf het hoofd boven water houdt in deze financieel lastige periode.

Bezorgservices

Boodschappen bezorgservices profiteren van de coronacrisis. Doordat veel mensen binnen willen blijven, bestellen ze eerder hun boodschappen dan dat ze naar een fysieke winkel gaan. Online supermarkt Picnic ziet het aantal aanmeldingen wat boodschappen wil laten bezorgen flink stijgen. Ook worden de bestellingen per klant groter: gemiddeld zijn bestellingen een derde groter dan normaal.

Online opleidingen

Sinds het sluiten van de scholen is thuisonderwijs groter dan ooit. En wie aan online thuisonderwijs denkt, roept Squla. Gemiddeld maken 60.000 leerlingen, ouders en docenten gebruik van het platform. Maar nadat bekend werd dat de scholen dicht gingen, steeg het bezoekersaantal naar 240.000 per dag!

Online fietsenwinkels

Doordat mensen bang zijn om besmet te raken met het coronavirus wanneer ze het openbaar vervoer gebruiken, is de verkoop van online fietsenwinkels ook gestegen. Zo verkocht fietsenmaker VanMoof dankzij de coronacrisis sinds begin februari 48 procent meer fietsen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De stijging van de online verkopen komt voor VanMoof goed uit, aangezien ze hun zes fysieke winkels hebben gesloten.

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Bovenstaande bedrijven mogen dan wel flink profiteren van de coronacrisis, het handhaven van de enorme vraag naar producten voor deze bedrijven is een tweede. Zo visten veel potentiële klanten van Picnic achter het net omdat het maximale aantal bezorgmomenten was vergeven en konden de servers van Squla de enorme vraag in zo'n kort tijdsbestek niet goed aan. Op dat soort momenten is het belangrijk om goed bereikbaar te zijn voor vragen van potentiële klanten. Deze goede (telefonische) bereikbaarheid optimaliseer je bijvoorbeeld met de Antwoordservice van Places.

Creativiteit = key

Profiteer je met jouw bedrijf niet zo moeiteloos van de coronacrisis als bovenstaande bedrijven? Creativiteit wordt dan opeens heel belangrijk. Probeer buiten bestaande patronen te bedenken hoe jouw business door kan blijven gaan. Biedt ook diensten aan huis aan waar mogelijk of juist op afstand, bijvoorbeeld via video. Wil je graag meer doen? Lees dan ook dit artikel over hoe je de invloed van het coronavirus beperkt voor jouw bedrijf.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek