Menu

De ontwikkelingen in programmatic display advertising en de trends voor 2019



Display advertising

Jaarlijks zijn er nieuwe trends en ontwikkelingen waardoor de advertentiemogelijkheden op het gebied van display advertising toenemen. In deze blog bespreken we de trends van de afgelopen jaren en doen we een verwachting voor 2019.

Wat is display advertising?

Display advertising is een online advertentie methode. Een voorbeeld is het tonen van banners op een website, dit kunnen afbeeldingen of video's zijn. De banners worden getoond op websites die de doelgroep bezoekt. In het verleden was de markt van online display advertising nog erg makkelijk en overzichtelijk. Men nam simpelweg contact op met de eigenaar van een andere website en e-mailde de code voor de banner heen en weer. Tegenwoordig is het display advertising landschap complexer geworden.

Toename mobile advertising en personalisering

Belangrijke ontwikkelingen op het gebied van display advertising zijn de toename van mobile advertising en personalisering. Doordat computers steeds meer weten over gebruikers kunnen advertenties steeds beter gepersonaliseerd worden. Deze personalisatie zorgt ervoor dat de boodschap op het juiste moment, de juiste plaats en bij de juiste personen in beeld komt. Naast het belang van personalisatie werd het de afgelopen jaren duidelijk dat mensen steeds vaker een website via hun mobiele telefoon bezoeken in plaats van via de desktop. 2017 werd ook wel gezien als het jaar van mobile advertising. Het is erg belangrijk dat banners goed op een mobiele telefoon te zien zijn.

Location Based Advertising en irritante banners

In 2018 waren er meer ontwikkelingen omtrent mobile advertising. Het tonen van display en video's op mobiele apparaten steeg met maar liefst 35%. Andere trends in 2018 waren het belang van Location Based Advertising en afscheid nemen van irritante banners. Bij Location Based Advertising wordt een display campagne nog beter getarget op de doelgroep. Middels geo-targeting is het mogelijk om een banner op een bepaalde locatie te targeten waardoor het nog relevanter is. Het is als adverteerder ook belangrijk om irritante banners te vermijden. Google Chrome is vanaf februari met een ingebouwde adblocker gaan werken waardoor de meest irritante advertenties geblokkeerd worden.

Trends 2019

Wat zullen de trends van aankomend jaar worden? Hoewel het niet mogelijk is om in de toekomst te kijken kan er wel een bepaalde verwachting worden gedaan. Voor 2019 wordt verwacht dat dynamische content en data driven marketing zich verder zullen ontwikkelen en belangrijker worden.

Dynamische content

Door technische ontwikkelingen zijn er steeds meer mogelijkheden om content dynamischer te maken. Er kan momenteel onderscheid gemaakt worden tussen dynamic banners en statische banners. Statische banners zijn stilstaande banners en kunnen niet aangepast worden, bij dynamic banners kunnen onderdelen van de banners op verschillende manieren ingevuld en uitgeserveerd worden. De banners kunnen bijvoorbeeld specifieke informatie tonen die past bij een bepaalde doelgroep. Hiermee kunnen banners nog meer op maat gemaakt worden. Dynamische banners kunnen daarnaast ook goed afgestemd worden op bijvoorbeeld actualiteiten en andere externe triggers.

Data driven marketing

Data driven marketing is het uitzetten van strategieën gebaseerd op data. Met data kan bijvoorbeeld een customer journey met touchpoints in kaart worden gebracht, of een klantprofiel zodat duidelijker wordt wie de doelgroep precies is. Een display strategie kan precies afgesteld worden op verschillende touchpoints in de customer journey. Dan ziet de doelgroep op elk moment een advertentie passend bij de fase waar de klant zich op dat moment in bevindt. Wanneer de doelgroep in de ontdek-fase zit is het doel om behoefte te creëren, dit kan door middel van het tonen van een inspiratie banner of videoanimatie. Als de doelgroep in de zoek-fase zit is het belangrijk om te communiceren naar deze potentiële klanten. Op basis van data kan bepaald worden in welke fase personen zich bevinden en waar zij zich in interesseren. Op basis daarvan kunnen relevante producten of categorieën worden getoond. Hoe meer data u heeft hoe beter de display campagne kan aansluiten op de ontvanger.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek