Menu

Verbeter de klantenservice van uw bedrijf met deze tips



Klantenservice

Veel bedrijven hebben niet door hoe belangrijk een goede klantenservice is. Dat is zonde, een slechte klantenservice heeft namelijk veel impact op een bedrijf. In deze blog leggen we uit wat een goede klantenservice is, hoe u die kan verbeteren en wat voor impact een slechte klantenservice op uw bedrijf heeft.

Wat is een goede klantenservice?

Volgens SurveyMonkey houdt een goede klantenservice in dat u zorgvuldig luistert naar uw klanten en tegemoet komt aan hun wensen en behoeften. Een goede klantenservice heeft een sterke relatie met de loyaliteit van klanten en kan helpen om positieve mond-tot-mond reclame te stimuleren. Mond-tot-mond reclame blijft een van de effectiefste middelen om (potentiële) klanten te bereiken. Consumenten luisteren vaak naar het advies van kennissen, familieleden en collega's over een bedrijf of product. Richt uw bedrijf dus niet alleen op het verkopen van producten of diensten maar ondersteun ook interacties met uw klanten.

Onderzoek naar impact van slechte klantenservice

Adviesbureau Lopes Slot heeft in 2018 onderzoek gedaan naar de impact van slechte klantenservice op bedrijven in Nederland. Het onderzoek levert een aantal opvallende resultaten op. Zo blijkt dat 67% van de klanten naar de concurrent switchen als een bedrijf een slechte service levert. Daarnaast blijkt dat 86% van de consumenten het waarderen als medewerkers van de helpdesk empathie tonen. Een negatieve review kost een bedrijf gemiddeld 30 nieuwe klanten en het onderzoeksbureau verwacht dat in 2020 de service van een bedrijf belangrijker is dan de prijs.

Klantenservice verbeteren?

Kortom, een goede klantenservice is erg belangrijk om klanten te behouden en om de relatie met klanten te verbeteren. Maar hoe kunt u de klantenservice van uw onderneming verbeteren? Als zelfstandig ondernemer heeft u waarschijnlijk geen klantenservice team klaar staan. U zult dus zelf uw klanten te woord moeten staan. Places Antwoordservice kan helpen met het verbeteren van uw klantenservice.

Wees telefonisch bereikbaar

Om een goede klantenservice te bieden moet uw bedrijf in ieder geval bereikbaar zijn. Een slechte of onbereikbare klantenservice is een van de grootste ergernissen bij klanten. Bent u te druk met andere werkzaamheden om de telefoon op te nemen? Zorg dan dat de telefoon wordt doorverbonden naar een externe antwoordservice. Met Places Antwoordservice is uw bedrijf 24/7 telefonisch bereikbaar. De telefoon wordt beantwoord door professionele en deskundige call-agents die volgens uw eigen belscript de klant te woord staan.

Analyseer contactmomenten

Na elk behandeld gesprek door Places Antwoordservice krijgt u een e-mailbericht. Op Places.nl kunt u een totaaloverzicht van al uw inkomende gesprekken zien. Om uw klantenservice te verbeteren is het verstandig om de inkomende gesprekken na te lezen. Tot slot kunt u, indien u dat wilt, uw eigen belscript ten alle tijden aanpassen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek