Menu

Wat is het Amazon effect en hoe gaat uw bedrijf hiermee om?



Wat is het Amazon effect en hoe gaat uw bedrijf hiermee om?

We kunnen er vrijwel niet omheen; de komst van Amazon naar Nederland. Wat betekent dit voor de Nederlandse retailers en online webshops? In Amerika heeft Amazon de markt al volledig ingepakt. Meer dan 52 procent van de huishoudens in Amerika heeft een abonnement op Amazon Prime en een op de vier van de consumenten heeft beoordelingen op Amazon gelezen voordat ze een fysieke aankoop doen in een winkel. Wilt u weten hoe het kon gebeuren dat Amazon alle concurrenten verslaat en de grootste marktwaarde ooit wist te bereiken? In deze blog leest u wat uw bedrijf ervan kan leren.

Inspelen op onze oerinstinct

Amazon is gestoeld op onze natuurlijke driften. Daarnaast profiteert het giga-bedrijf van een simpel en duidelijk verhaal wat het zo succesvol maakt. Amazon speelt in op onze natuurlijke instincten, uit de tijd van jagen en verzamelen. Onze voorouders in de oude en nieuwe steentijd waren wekelijks zo'n tien tot twintig uur bezig met jagen en verzamelen om het voedsel bijeen te krijgen om te overleven. Mannen en vrouwen hadden toen ieder hun eigen karakteriserende rol en als je kijkt naar het winkelgedrag van nu, is er in principe weinig veranderd. Vrouwen houden ervan om de stof te voelen en te kijken hoe hun schoenen bij de jurk staan. Mannen zijn op zoek naar iets waarmee ze hun honger kunnen stillen, oftewel kopen, en nemen het zo snel mogelijk mee terug naar hun hol. Onze verre voorgangers wilden, nadat ze hun prooi eenmaal veilig hadden opgeborgen, steeds meer. Want met elke droogte of sneeuwstorm lag hongersnood op de loer: dus ging men verzamelen. Onze honger naar meer heeft zich nooit aangepast en mensen hebben moeite hun sterke neiging om te verzamelen te bedwingen - ook wanneer ze er eigenlijk niet de middelen voor hebben. Amazon speelt in op deze basisbehoeftes.

Van boekhandel tot techgigant

Amazon vindt haar oorsprong in 1994 als online boekenwinkel onder de naam Cadabra. De naam werd al snel vervangen aangezien het voor misverstanden zorgde. In de beginjaren verkocht Jeff Bezos alleen boeken, cd's, hardware, software en video's. Het bedrijf kreeg al snel een wekelijkse omzet van 20.000 dollar per week en werd het drie jaar later in 1997 een beursgenoteerd bedrijf. Via cookies werd het klantgedrag in kaart gebracht en de verkoop van deze informatie vormde een nieuwe bron van inkomsten. Al snel werd het assortiment uitgebreid naar andere goederen en was in 2015 ongeveer 1/5e van de omzet mediagerelateerd. Wat veel mensen niet weten is dat Amazon Web Services (AWS) een van de grootste aanbieders is in clouddiensten en heeft bijgedragen aan een groot deel van de winst van het bedrijf. Jeff Bezos zijn ambities bleven zich ontwikkelen: hij wilde het mogelijk maken alles te verkopen waar potentiële klanten naar verlangden. Aansluitend bij deze gedachte veranderde hij in 2000 het logo van Amazon naar hoe we het tegenwoordig kennen. De pijl van a naar z stelt een glimlach voor en dat er van a tot z gewinkeld kan worden.

Amazon haar strategie

Goed nieuws, de strategie van CEO Jeff Bezos is ook toepasbaar voor ieder ander bedrijf. Dus ook die van u! Amazon is gebouwd op vier pilaren, te weten:

  • Klantgerichtheid
  • Continue optimalisatie
  • Cultuur van innovatie
  • Corporate Agility

Klantgerichtheid

Toen het internet nog in de kinderschoenen stond, realiseerde Jeff Bezos zich al dat het internet bedrijven een uniek voordeel gaf om klanten en hun emoties te leren kennen. Amazon haar datatoepassing van nu gaat ver, het bedrijf leert van ieder bezoek, beoordeling, klik en beweging van de muis en zet dat om in excellente service om de klant te dienen.

Continue optimalisatie

Amazon blijft leren en hecht daar grote waarde aan. In 2004 deed Amazon al meer dan 200 marketing optimalisatie tests, terwijl de meeste bedrijven vandaag de dag gemiddeld tussen de twee en vijf tests per maand toen. Nu past Amazon gemiddeld 2,5 miljoen keer per dag de prijzen aan. Optimalisatie vormt voor Amazon geen tactiek, maar een strategische bedrijfsdoelstelling om concurrentievoordeel te verwerven. En met succes!

Cultuur van innovatie

Dat Amazon waarde hecht aan innoveren, blijkt hier wel uit: In 2018 investeerde Amazon alleen al 6.5 miljoen dollar aan onderzoek en ontwikkeling. Amazon blijft in-house technology bouwen en startups opkopen. Zoals de bedrijven achter de Kindle tablet, Kiva robots, 3D-printing markt en The Internet of Things.

Corporate Agility

Corporate Agility staat voor organisatorische slagvaardigheid. Oftewel, snelheid bepaalt het bedrijfsleven. Amazon durft berekende risico's te nemen. Dit doet het bedrijf door te werken met cross-functionele teams die in staat zijn om snel actie te ondernemen, in te spelen op veranderingen en niet afhankelijk te zijn van een ander team of bedrijfscomponent. Terwijl de meeste bedrijven worstelen om hun vergaderingen te beperken tot maximaal 60 minuten, stelt Amazon haar interne cultuur teams in staat om volledig in te spelen op externe ontwikkelingen. Oftewel: Amazon denkt als een startup.

Bovenstaande pilaren klinken simpel, maar vormen een uitdaging om in de praktijk werkelijk uit te voeren. Bovenstaande samengevat, kunt u als bedrijf alleen meespelen door de klant centraal te stellen, te blijven investeren in innovatie, te denken als een startup en continu te optimaliseren. Daarmee is het succes van Amazon voor ieder bedrijf haalbaar.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek