Menu

Gelukkige en productieve medewerkers? Besteed aandacht aan de employee journey



Employee journey

Is er veel verzuim op de werkvloer of verlaten veel medewerkers het bedrijf? Dan is het waarschijnlijk eens tijd om te kijken naar de employee journey, oftewel de reis die medewerkers afleggen binnen de organisatie. Van sollicitatieperiode tot de vitaliteit van medewerkers, waar kan het beter? Places Nieuws nam de employee journey onder de loep.

Employee journey

De reis die medewerkers afleggen binnen de organisatie loopt van het moment dat ze voor het eerst contact hebben met de organisatie tot wanneer ze het bedrijf verlaten. Tijdens deze reis zijn er verschillende 'touchpoints' waarin een bedrijf het gedrag of de mening van de medewerker positief of negatief kan beïnvloeden. Het in kaart brengen van deze 'journey' is belangrijk om gebieden te signaleren die verbeterd kunnen worden, met als doel om bevlogen, tevreden, productieve en gelukkige medewerkers te creëren. Erg belangrijk aangezien het bevlogen en gelukkig maken en houden van medewerkers voor meer omzet, minder verloop en minder verzuim zorgt.

Fases

Een employee journey kan over het algemeen ingedeeld worden in drie fases: instroom, doorstroom en uitstroom. Binnen deze fases spelen zich belangrijke momenten af die in kaart moeten worden gebracht. In de instroomfase is bijvoorbeeld de sollicitatieprocedure en de inwerkperiode erg belangrijk. Met behulp van projectgroepen of interviews kan in kaart worden gebracht hoe deze 'touchpoints' verlopen en waar het beter kan. In de doorstroomfase spelen het salaris, bonussen, groei, vitaliteit en communicatie belangrijke rollen. In de uitstroomfase is verloop, verzuim en ambassadeurschap belangrijk.

Touchpoints

We lichten drie belangrijke touchpoints van de employee journey toe.

  • De sollicitatieperiode

Een medewerker komt vaak via een telefoongesprek of mail voor het eerst in contact met een bedrijf. Het is belangrijk dat de visie en missie van het bedrijf in dit eerste contact al wordt overgedragen. Na dit eerste contact volgen er meer momenten waarbij een organisatie impact kan hebben op de potentiële medewerker. Hoe wordt de sollicitant welkom geheten en hoe worden gesprekken gevoerd? Zorg ervoor dat de sollicitatieperiode een positieve beleving wordt.

  • Vitaliteit

Geef voldoende aandacht aan medewerkers. Ga vaker het gesprek aan dan een functioneringsgesprek per jaar. Door te praten kunt u aandacht geven aan krachten en behoeften van medewerkers. Hiermee worden kunnen zaken zoals langdurig verzuim ook eerder in kaart worden gebracht.

  • Ambassadeurschap

Wanneer medewerkers de organisatie verlaten is het belangrijk dat zij een positief gevoel over het bedrijf hebben. Alleen dan kunnen medewerkers veranderen in ambassadeurs. Ambassadeurs kunnen het bedrijf aanraden bij andere potentiële medewerkers. Zorg altijd voor een positief afscheid als een medewerker om welke reden dan ook vertrekt. Het gedrag van leidinggevenden en collega's is hierin van belang.

Festival

Op 10 september bezochten meer dan 250 HR en Communicatie professional het allereerste Employee Journey Festival. Tijdens het festival vertelde verschillende sprekers over hun praktijkervaringen met de employee journey. Deelnemers kregen ook verschillende tips & tricks te horen van over cases van onder andere KLM, Holland Casino, Rabobank en Lidl. Tussen het programma door kregen deelnemers de kans om te netwerken, hier werd volop gebruik van gemaakt. Dit kwam mede door Yes We Connect, waarbij deelnemers op basis van hun voorkeuren werden ingedeeld en hun matches konden opzoeken.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek