Menu

7 do’s en don’ts voor een goede content marketing strategie



7 do’s en don’ts voor een goede content marketing strategie

Goede content is content die door uw doelgroep wordt gewaardeerd en kan een krachtig instrument zijn om uw organisatiedoelstellingen te bereiken. Content is het geheel aan informatie, oftewel de inhoud, dat een merk of bedrijf middels online/offline communicatie op haar omgeving wil overbrengen. De definitie van goede content verschilt daarom per bedrijf. Goede content zorgt voor een verbeterde naamsbekendheid en vergroot de likeability van uw merk. Maar welke meerwaarde voegt dit instrument toe aan uw bedrijf en waar moet content aan voldoen om het echt te laten werken? Places Nieuws zocht het uit!

De kracht van content

Op internet zijn talloze informatiebronnen te vinden met advies voor goede content. Maar om content effectief in te kunnen zetten, zal u verder moeten kijken dan alleen het verblijden van uw doelgroep. Het produceren van kilo's content is ook niet meer voldoende. Tegenwoordig gaat het om kwaliteit en relevantie. De basis begint daarom bij het opstellen van een content marketing strategie dat de organisatiedoelstellingen verwoordt. Vanuit daar kunt u verder bouwen. Maar waar ligt die basis? De redactie van Places Nieuws ging op zoek naar de beste experts op het gebied van branded content voor antwoord op deze vraag en slaagde in de zoektocht.

Contentmarketing expert Melanie Deziel deelt haar visie

Melanie Deziel is founder van StoryFuel, Brand Storytelling Keynote spreker & consultant. Ze wordt wereldwijd erkend als een van de toonaangevende experts op het gebied van native advertising en branded content. Als spreker leert ze marketeers over de hele wereld om als journalist te denken en betere merkverhalen te vertellen. Met deze zeven do's en don'ts van Melanie Deziel creëert u de beste basis voor uw content marketing strategie.

De do's en don'ts voor een goede content marketing strategie

​1) Don't: trying to seal the deal too soon. Natuurlijk bereikt u zonder content marketing strategie ook de gewenste doelgroep waaruit vervolgens enkele lead-ups ontstaan. Maar als u op de lange termijn betrokken klanten voor zich probeert te winnen, zal de kwaliteit van die connecties niet toereikend genoeg zijn voor het uiteindelijke doel. Neem daarom altijd een stapje terug voordat u een keuze maakt en oordeel kritisch of deze actie past binnen uw content marketing strategie.

2) Do: thinking long term. Een eenmalige spontane of spetterende interactie kan ertoe leiden dat iemand totaal wordt weggeblazen. Maar dat is tijdelijk en is de media de week daarop alweer vergeten. Het is de follow-up, oftewel het aanhoudende contact en de consequente inspanning die zorgt voor sterke samenwerkingen met stakeholders en die blijvende indrukken creëert.

3) Don't: only talking about yourself. Of het nu gaat om een date of content marketeer, niemand wil veel tijd doorbrengen met een persoon die alleen over zichzelf praat. Dat geldt ook voor merken en bedrijven. Al u continu veel opschept over uw bedrijf, alleen de beste prestaties uitspreekt en puur de beste kwaliteiten promoot, dan voorkomt u dat uw bedrijf geloofwaardig overkomt en aantrekkelijk is voor de doelgroep.

4) Do: being a good listener. Bedrijven met geslaagde content die interessant is voor de doelgroep, zijn bedrijven die goede luisteraars zijn. Stel u open en toon oprecht interesse om uw publiek beter te leren kennen. Deel bijvoorbeeld persoonlijke verhalen in reactie op die van de doelgroep. Als u eenmaal betrokkenheid en authenticiteit heeft opgebouwd, zullen uw kansen om stappen naar het volgende niveau te zetten veel groter zijn.

5) Don't: being a one trick pony. Ondanks dat uw nieuwste content idee geweldig op papier lijkt, zijn geweldige dingen het beste met mate. Blijf daarom niet dagelijks of wekelijks dezelfde ervaringen, zinnen of visuals serveren zonder na te denken waar uw doelgroep naar kijkt en of ze net zo enthousiast zijn over uw 'geweldige idee' als dat u bent. Kom met nieuwe ideeën of benader het vanuit een alternatieve invalshoek. Succes gegarandeerd!

6) Do: keeping it fresh. Heeft u een nieuw idee? Zorg er dan voor dat de nieuwigheid er niet te snel van afslijt. Nieuwe ideeën, ervaringen, gespreksonderwerpen en manieren om contact te maken en te houden, helpen om te blijven groeien. Dit zorgt ervoor dat stakeholders en uw doelgroep onthouden waarom ze in de eerste plaats voor u vielen!

7) Don't: invading personal space and privacy. Er zijn bepaalde situaties en gevoelige informatie die u beter voor zichzelf kunt houden. Probeer niet ongepast uw neus in zaken te steken die niet voor uw bedrijf bedoeld zijn. Anders wordt u bij voorbaat al niet geaccepteerd voordat u ook maar iets heeft gezegd. Houdt het bij uw eigen organisatiedoelstellingen en blijf professioneel en zakelijk!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek