Menu

Het geheim van crowdfunding: hoe wordt uw campagne een succes?



Crowdfunding

In de media is veel te lezen over succesvolle acties met crowdfunding. 'Crowdfunding zorgt voor oplevering mijnverleden Limburg.' 'Geschrapte Metro-strip gaat verder dankzij crowdfunding.' 'Geld voor getroffen Scherpenzeels gezin dankzij crowdfunding.' Particulieren en bedrijven hopen met het geld van een crowdfundactie projecten te kunnen financieren. Toch verloopt een crowdfundactie niet altijd even succesvol. Places Nieuws neemt een aantal succesvolle en mislukte crowdfundacties onder de loep.

Wat is crowdfunding?

Bij crowdfunding wordt de consument geraadpleegd om geld te doneren voor een doel. Het is een alternatieve wijze om een project of onderneming te financieren. Een project kan elke vorm hebben, het kan een artiest zijn, een startup of een bestaand bedrijf. Vaak kiezen kleine of nieuwe bedrijven voor crowdfunding omdat zij via de bank geen lening krijgen. Bij crowdfunding wordt het risico gedeeld door vele verschillende investeerders die allen een klein deel op zich nemen. Hierdoor is het voor mensen aantrekkelijker om ergens in te investeren.

Er zijn vier soorten crowdfunding: donatie, sponsoring, vreemd vermogen en eigen vermogen. Bij donatie wordt er geen beloning uitgekeerd, dit is vaak het geval bij een goed doel. Bij sponsoring wordt er geïnvesteerd als er nog geen product is ontwikkeld. Bij vreemd vermogen gaat het om een lening die met rente wordt terugbetaald, en bij eigen vermogen wordt er een aandeel van het bedrijf verstrekt. Er zijn verschillende platforms waarop bedrijven een crowdfundactie kunnen starten.

Succesverhalen

Voor de volgende bedrijven bleek crowdfunding een groot succes.

  • SnappCar haalde 558.625 euro op

Snappcar is een voorbeeld van een bedrijf dat een succesvolle crowdfunding actie heeft opgezet. SnappCar is een online platform waar particulieren hun auto kunnen verhuren aan anderen. Via crowdfundingplatform Oneplanetcrowd presenteerden oprichters Pascal Ontijd en Victor van Tol hun idee aan het publiek. Aanvankelijk was het doel om door middel van de crowdfundactie een ton op te halen. SnappCar wilde met het geld de Europese markt gaan bedienen. Hun doel was om in 2017 zo'n 250 duizend Europese auto's te laten delen door het platform. Al binnen acht dagen had de actie een ton opgeleverd. Na acht weken hebben 477 investeerders 558.625 euro geïnvesteerd in SnappCar. Ruim vijf keer zoveel als het oorspronkelijke doel van de actie. Sinds deze crowdfund campagne is het bedrijf in omvang verdriedubbeld.

  • SkiWebshop.nl haalde 200.000 euro op

Vladimir Bashev en zijn vrouw Margo Crooijmans zijn eigenaar van SkiWebshop.nl, een van de grootste online ski-specialisten van Nederland. Om verder te kunnen groeien in het buitenland had het bedrijf een financiering van 200.000 euro nodig. Een lening van een bank bleek lang niet genoeg te zijn om de plannen te kunnen realiseren. De eigenaren zijn toen een crowdfundingactie via Knab gestart. Via deze actie heeft het bedrijf binnen een half uur 116 bedrijven en particulieren verzameld die samen 200.000 euro hebben geïnvesteerd. Het geheim van een goede crowdfundingactie? Hoewel het bij een bank vooral draait om een financiële onderbouwing, draait het volgens Crooijmans en Bashev bij crowdfunding vooral om het delen van passie. Als u ergens plezier in heeft dan zien investeerders dat ook.

  • Kromkommer haalde 38.000 euro op

Onder de naam Kromkommer wilde Lisanne van Zwol, Chantal Engelen en Jente de Vries verspilling van 'gekke groentes' zoals kromme komkommers tegen gaan. Via CrowdAboutNow verzamelden ze het doelbedrag van 25.000 euro. Later liep de teller nog verder op naar ruim 38.000 euro.

Mislukkingen

Er zijn ook bedrijven die geen baat hadden bij een crowdfundactie. Hoewel sommigen wel hun doelbedrag behaalden, ging het bedrijf alsnog failliet daarna. De volgende twee voorbeelden zijn twee bedrijven die geen succes hadden met hun crowdfundactie.

  • Tom Vogel - Yummm! concepts

Tom Vogel hoopte door middel van crowdfunding een boel mensen te bereiken die zouden meedenken en meeproeven aan zijn product: Yummm! Concepts, verantwoorde kindersnacks en -snoep. Vogel haalde na hard werken via Seeds (platform waar initiatiefnemer ABN Amro inmiddels mee is gestopt) zijn doel van 35.000 euro, ingelegd door ongeveer 200 mensen. De crowdfundingcampagne en het ontwikkelen van een nieuw product bleek uiteindelijk veel aandacht te kosten. Tegelijkertijd ging de verkoop van bestaande snoep en chips achteruit, hierdoor moesten de eigenaren in 2014 stoppen met het bedrijf. Eigenaar Vogel voelde zich uiteindelijk meer verantwoordelijk tegenover het publiek dat geen geld terugkreeg dan tegen de bank. "Een bank neemt een zakelijk besluit op basis van een gedegen risicoanalyse: ze zien wat in je plan of niet. De crowd investeert in je omdat ze je idee of jou als ondernemer aardig vinden. Dat is toch lastiger uitleggen als het misgaat."

  • The Meetplant

Het deelplatform The Meetplant hoopte met crowdfunding een bedrag van 50.000 euro te verzamelen. The Meetplant moest een soort Airbnb voor werkruimtes worden waarbij werk- en vergaderplekken gedeeld konden worden. Het platform haalde op crowdfunding platform Oneplanetcrowd slechts 623 euro op. Het project heeft het niet gehaald.

Wat kunt u doen voor een succesvolle crowdfund campagne?

Bij crowdfunding is de gunfactor erg belangrijk. Donateurs doen niet perse mee om financieel rendement, maar ze willen het gevoel hebben iets te realiseren wat ook belangrijk is voor hen. Het is daarom belangrijk om een inspirerend verhaal te vertellen. Meer tips om het maximale uit uw crowdfundingcampagne te halen? Lees dan deze blog met acht tips voor uw campagne.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek