Menu

Vijf tips hoe u meer engagement creëert op social media



Engagement

Begin bij de basis

Engagement is een begrip die u tijdens uw marketing werkzaamheden wellicht dagelijks tegenkomt. Engagement staat voor betrokkenheid. Maar wanneer is een klant betrokken? Waar ligt de grens tussen een niet-betrokken klant en betrokken klant? In principe wordt een persoon gecategoriseerd tot een betrokken klant, wanneer hij of zij een aankoop heeft gedaan. Toch blijft dit een grijs gebied, want ook potentiële klanten kunnen betrokken zijn bij uw bedrijf of merk zonder ook maar iets gekocht te hebben.

Verbondenheid leidt tot betrokkenheid

De mate van betrokkenheid ziet u terug in de mate van verbondenheid tussen uw bedrijf en de klant. Tegenwoordig is het makkelijk te achterhalen wanneer bedrijven betrokken klanten hebben. Dit ziet u bijvoorbeeld door het open karakter van social media. Vaak behoren tot deze groep volgers ook potentiële klanten die (nog) geen aankoop hebben gedaan. Betrokken klanten zijn personen die reageren op online berichten van het bedrijf, zelf online vertellen over hun ervaring met het bedrijf of berichten delen binnen hun eigen (online) netwerk.

5 tips voor succesvolle engagement op social media

Kortom, social media is een uitstekend medium voor het creëren van engagement onder klanten, mits u dit op de juiste manier aanpakt. Maar hoe zorgt u ervoor dat uw online aanwezigheid op social media uw engagement vergroot? Places Nieuws zocht het uit en benoemt deze vijf tips die basis bieden voor succesvolle engagement:

1 Benader influencers

De kracht van influencer marketing is dat u als bedrijf direct in contact staat met uw doelgroep. Wat velen niet weten, is dat er social media influencers zijn in verschillende categorieën. Met nano- of micro-influencers heeft u een bereik van 5.000 tot 50.000 volgers. In tegenstelling tot macro en mega-influencers richten zij zich op hun eigen niche en bereiken daarom specifieke doelgroepen. U kunt daardoor gerichter doelgroepen bereiken en er hangt tevens een ander (vaak goedkoper) prijskaartje aan. Influencers benadrukken de authenticiteit van uw bedrijf.

2 Proactief aanwezig zijn

Door online niet alleen reactief aanwezig te zijn, maar ook door proactief uw social media te gebruiken komt u meer te weten over hoe klanten over uw product of dienst denken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 42% van de consumenten die klagen op social media, binnen 60 minuten een antwoord verwachten. Doet u dat niet, dan doet dat afbreuk aan uw online engagement. Door ook proactief op positieve berichten van klanten te reageren geeft u casual fans de kans om te transformeren tot felbegeerde betrokken volgers. Kortom, een snelle reactie is een vereiste!

3 Zorg voor de perfecte timing

Verdiep u in uw doelgroep en timing. Probeer informatie-overload te voorkomen door niet iedere dag een stortvloed aan posts te plaatsen. Juist doordat er op moment een overload aan content bestaat, is het belangrijk om uw klanten op het beste moment te bereiken. Op deze wijze wordt u niet als de zoveelste vervelende 'pusher' gezien. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar wat de beste tijden zouden zijn om verschillende social media te publiceren en promoten. Daarnaast verschilt het per doelgroep wanneer zij actief zijn op social media.

  • Facebook: tussen 06:00 uur en 08:00 uur of tussen 14:00 uur en 17:00 uur.
  • Twitter: tussen 13:00 uur en 15:00 uur.
  • Instagram: tussen 12.00 uur en 17.00 uur.
  • LinkedIn: tussen 07:00 uur en 08:30 uur of tussen 17:00 uur en 18:00 uur.

4 Gebruik aansprekende content

Social media is niet compleet zonder aansprekende foto's en video's. Content heeft twee voordelen, namelijk dat het ervoor zorgt dat u als bedrijf de aandacht trekt en zodoende helpt om de strijd met informatie-overload aan te gaan. Het combineren van tekst met foto's en video's biedt daarom het beste van twee werelden. Bovendien besteden potentiële klanten bij aansprekende content eerder en meer tijd aan uw bedrijf dan wanneer zij alleen een tekst voor zich krijgen.

5 Wees transparant

Social media is een handige tool om uw bedrijf of merk karakter te geven. Mensen waarderen het wanneer een bedrijf open is over zijn ontwikkelingen en werkzaamheden. Volgers krijgen zo meer inzicht in uw bedrijfsvoering en -structuur, wat leerzaam en interessant kan zijn. Er ontstaat zodoende een gevoel van betrouwbaarheid en waardering voor het feit dat u als bedrijf de moeite neemt om zich zo open te stellen.


Foto: Places Nieuws


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek