Places logo
Menu

Social media kanalen Pathé grote favoriet onder filmliefhebbers

Social media kanalen Pathé grote favoriet onder filmliefhebbers

Het Nederlands Film Festival is in volle gang en dat betekent dat we nog een aantal dagen kunnen smullen van een selectie van Nederlandse filmproducties. Tijdens de traditionele afsluiting op vrijdag 4 oktober worden de Gouden Kalveren, de Nederlandse 'Oscars', uitgereikt. Een mooi moment om te onderzoeken welke Nederlandse bioscoopketen op het gebied van social media het goud in de wacht sleept. Is dat Pathé, VUE of Kinepolis? Places.nl onderzocht het.

De grote favoriet: Pathé

De grote favoriet is Pathé: deze bioscoopketen bereikt op zowel Facebook, Twitter als Instagram het grootste aantal fans. Onder deze fans blijkt Facebook het meest populair, daar wordt Pathé namelijk door 433.039 personen geliket. Het aantal volgers op Twitter en Instagram ligt met ruim 76.000 en bijna 73.500 dicht bij elkaar. Hoewel er op Twitter veel tweets (61.544) geplaatst worden, is de bioscoopketen op Instagram met 575 posts minder actief.

Populairste social media kanaal: Facebook

De andere bioscoopketens, Vue en Kinepolis, worden ook het meest gevolgd op Facebook. Vue heeft hier bijna 150.000 fans verzameld, tegenover ruim 18.500 likes op de pagina van Kinepolis. De activiteit van deze twee bioscoopketens op Twitter kan niet tippen aan Pathé, het aantal posts op Instagram echter wel. Vue is op dit kanaal met bijna 900 posts op Instagram zelfs het meest actief, actiever dan Pathé. Kortom: een social media kanaal in opkomst, waar bioscopen meer en meer aandacht aan besteden.

Pathé

Waarom zijn de social media kanalen van Pathé zo populair? Op Instagram plaatst Pathé berichten in verschillende categorieën, waaronder films die nu te zien zijn, coming soon en ander nieuws. Filmliefhebbers volgen de bioscoopketen vooral voor de leuke filmtips die zij geven op Instagram. Op Facebook worden berichten in dezelfde categorieën geplaatst. Wel worden daar langere video's, zoals trailers, gedeeld. Ook op Twitter worden grotendeels dezelfde berichten geplaatst, met af en toe humor en inhakers. De frequentie is wel lager op dit kanaal, zo is er bijvoorbeeld vanaf 30 augustus niets meer geplaatst en werd daarvoor maximaal één keer per week een bericht gedeeld. Op Facebook en Instagram is dit bijna dagelijks.

Vue

Vue plaatst daarentegen wel vaker op Twitter, namelijk zo'n twee à drie keer per week. 'We plaatsen alles wat je moet weten als filmliefhebber' is de omschrijving van het account en deze belofte maakt de bioscoopketen zeker waar. In tegenstelling tot Pathé is er niet echt een huisstijl en zijn er geen duidelijke categorieën, maar de berichten hebben wel ongeveer dezelfde inhoud. Zo worden er nieuwe films en evenementen aangekondigd. Dat geldt ook voor Facebook, waar dagelijks meerdere berichten worden geplaatst. De leukste berichten worden eigenlijk op Instagram geplaatst: naast filmtips komt interactie en humor terug in de posts. Van 'welke bad man is jouw favoriet?' tot herkenbare situaties in de bioscoop.

Kinepolis

Last but not least: Kinepolis. De meeste posts zijn voorzien van #nubijKinepolis en #bijKinepolis. Daarmee verklappen we al meteen dat ook deze bioscoopketen vooral filmtips deelt. Deze tips bestaan vaak uit een korte introductie van de film en een foto of video. Op Facebook gaat het vooral om video's van trailers, terwijl op Instagram voornamelijk foto's gedeeld worden. De foto's op Instagram zijn grotendeels voorzien van een logo van Kinepolis en een subtiele huisstijl. De tweets zijn nogal eentonig, omdat daar helemaal geen visueel element aan gekoppeld is. Dat is jammer en zeker een verbeterpunt voor Kinepolis.

Conclusie

De drie bioscoopketens gebruiken hun social media kanalen vooral om volgers op de hoogte te stellen van de leukste films die nu draaien en die binnenkort te zien zijn. En dat spreekt de volgers aan! Per social media kanaal verschilt de manier waarop klanten worden aangesproken, waarbij op Facebook vooral video's gedeeld worden en op Instagram en Twitter foto's. Elke bioscoopketen pakt dit net op een eigen manier aan en geeft een typische touch hieraan. Pathé heeft dit het meest uitgedacht door de huisstijl die keer op keer terugkomt. Vue verdient een eervolle vermelding wat betreft creativiteit: de Instagram-posts met humor en interactie zijn erg leuk.

Dit onderzoek is uitgevoerd op 20 september 2019. Het actuele aantal likes, volgers en berichten kan daarom verschillen van de data die is opgenomen in dit artikel.

Foto: Canva

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!