Menu

In het nieuws: dit gebeurde er afgelopen jaar op Facebook



Dit kwam er afgelopen jaar in het nieuws over Facebook

De jaarwisseling is inmiddels al even achter de rug en dat is een mooi moment om terug te blikken op 2018. Facebook vierde in dit jaar zijn veertiende verjaardag en kwam veelvuldig in het nieuws. Dit was niet altijd positief wat kwam vooral door de omgang van het platform met de privacy van gebruikers. Places Nieuws licht vier berichten uit over het sociale medium die in 2018 ter sprake kwamen.

Meer vrienden en familie in je tijdlijn

In januari maakte Mark Zuckerberg bekend dat Facebook de nieuwsfeed ging aanpassen. De grote hoeveelheid content van bedrijven en het kleine aantal posts van vrienden op de tijdlijn werd voor deze update door veel gebruikers als storend ervaren. In plaats van berichten van merken zien mensen liever wat vrienden en familie meemaken. Facebook houdt daar sinds de update rekening mee door te kijken naar de personen met wie je vaak contact hebt, en geeft deze personen ook voorrang in jouw tijdlijn.

Dalend Facebook-gebruik onder jongeren

In 2018 werd ook bekend dat Nederlandse jongeren steeds minder gebruik maken van Facebook. Het aandeel 12-15 jarigen dat een Facebook-app op zijn of haar smartphone heeft staan, daalde de afgelopen drie jaar met ruim 40 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper Insights. Jongeren zijn vooral te vinden op Instagram en Snapchat. Zij kijken nog wel zo af en toe op Facebook, maar dit is voor hen niet meer het belangrijkst: 43 procent gebruikt Facebook dagelijks, waar dat voorheen nog 68 procent was.

Bye Bye Facebook

April was zeker niet de beste maand voor Facebook in 2018: het was in Nederland de maand van Bye Bye Facebook. Arjen Lubach riep in zijn tv-programma Zondag met Lubach iedereen op om zijn/haar Facebook-account te verwijderen. De reden hiervoor is dat het bedrijf je overal volgt, ook buiten Facebook zelf. Dit zie je heel duidelijk terug in de advertenties die Facebook je voorschotelt. Die zijn vaak een opvallende afspiegeling van je surfgedrag op het wereldwijde web.

Cambridge Analytica

Als je op andere websites inlogt met een al bestaand account wordt dat I Open Autorisation (OAuth) genoemd. Dit was een hot topic in maart. Een site stuurt je bij het inloggen naar Facebook, dat informatie terugstuurt als bewijs dat je bent ingelogd. Jij krijgt toegang tot de site, maar de app of internetpagina krijgt ook toegang tot sommige gegevens van jou. Op deze manier kreeg ook campagnebureau Cambridge Analytica toegang tot gegevens van gebruikers. Het data-analysebedrijf zou zonder toestemming van gebruikers de hand hebben gelegd op gegevens van zo'n 87 miljoen gebruikers. Het beveiligen en bewaken van informatie wordt dus steeds belangrijker voor Facebook.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek