Menu

How-to: het beste halen uit jouw social media strategie



Social media

Als bedrijf kun je social media voor verschillende redenen inzetten. Je kunt je naamsbekendheid vergroten, online reputatie managen, nieuw talent werven en invloed uitoefenen op zoekmachine rankings. Als je social media wilt gebruiken voor de promotie van jouw bedrijf is het verstandig om een strategie op te zetten. Als je een strategisch plan hebt kun je veel meer uit sociale media halen dan wanneer je er zomaar eens wat op zet.

Doelstellingen

Bepaal als eerste wat je wil bereiken met social media. Formuleer doelstellingen die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn (SMART). Een voorbeeld van een hoofddoelstelling is: 'Binnen één jaar een stijging van 10% extra bezoekers vanuit Facebook naar de website behalen'. Je kunt daarnaast ook subdoelstellingen opstellen, deze doelstellingen kunnen op zichzelf staan of helpen bij het behalen van een hoofddoelstelling. Bijvoorbeeld 'Binnen een half jaar het aantal pagina-likes of volgers verhogen met 10%'. Je kunt verschillende technieken zoals Google Analytics gebruiken om doelstellingen te meten. In Facebook vind je ook veel data over paginalikes, bereik en engagement.

Social media content

Als je hebt vastgesteld welke doelen je wilt bereiken met social media kun je gaan nadenken over de posts en content die je wilt plaatsen. Je kunt met vaste rubrieken werken door bijvoorbeeld wekelijks een recept of artikel binnen een bepaald thema te plaatsen. Je kunt klanten inspireren met quotes of leuke ideeën. Daarnaast kun je tips en tricks delen, verhalen van klanten beschrijven, inhaken op actuele feestdagen, een kijkje achter de schermen geven of volgers om hun mening vragen. Zorg ervoor dat je onderwerpen en rubrieken met elkaar afwisselt zodat je social media posts niet eenzijdig worden.

Diverse platforms

Het is ook belangrijk om vast te stellen welke social media platforms je wilt inzetten. Kies voor een platform dat goed bij jouw bedrijf en doelgroep past. Hier vind je een overzicht van een aantal kanalen die je kunt inzetten:

- Twitter:

Op Twitter kun je een tweet plaatsen in 140 tekens, je kunt het dus inzetten voor het delen van korte en krachtige berichten. Het is een ideaal medium om direct in te spelen op klachten van klanten. De doelgroep is erg divers.

- Facebook

Facebook is een handig medium voor promotionele uitingen en acties. Je kunt je volgers op Facebook daarnaast ook oproepen om zich aan te melden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of een evenement. Vooral 30 tot 50 jarigen zijn actief op Facebook.

- Instagram

Als je een wat jongere doelgroep wilt bereiken is Instagram een interessant medium. Vooral jongeren tussen de 20 en 30 jaar zijn hierop actief. Op Instagram kun je foto's plaatsen en de sfeer van je bedrijf of product weergeven.

- YouTube

Een belangrijke trend in de social media wereld is de toename van videocontent. Desondanks maakt slechts 9% van de mkb-bedrijven gebruikt van Youtube als middel om content te creëren. Dit betekent dat dit medium door veel bedrijven nog niet ontdekt is of niet gebruikt wordt. Je kunt YouTube inzetten om jouw bedrijf te onderscheiden. Je kunt bijvoorbeeld door middel van vlogs een kijkje achter de schermen geven of een tutorial van een ingewikkeld product filmen.

- LinkedIn

LinkedIn kun je het beste gebruiken als online visitekaartje van jouw bedrijf. Het medium is gericht op zakelijk Nederland en het wordt voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van zakelijke contacten. Het is een goed medium om vacatures te delen en om groepsdiscussies te houden.

De beste tijdstippen om iets te plaatsen

Als je weet wat je wilt plaatsen en welke social media kanalen je wilt gebruiken, is het ook verstandig om te kijken wanneer je het beste iets kunt posten. Coosto heeft onderzoek gedaan naar meer dan 10 miljoen openbare Nederlandstalige posts en reacties en gekeken op welke tijdstippen de meeste interactie plaatsvindt. Wij hebben de beste tijden voor je op een rij gezet in deze infographic.

Infographic is gemaakt door Places, data is van Coosto.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek