Menu

John de Mol bundelt media activiteiten in één bedrijf

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Ontwikkelingen in de markt

John de Mol bundelt media activiteiten in één bedrijf

John de Mol bundelt media activiteiten in één bedrijf

John de Mol is al één van de bekendste en grootste ondernemers in medialand. Zo bedacht hij tv-programma"s zoals The Voice of Holland, waarvan het format nu ook in andere landen wordt gebruikt. Nu doet hij er nog een schepje bovenop: hij bundelt al zijn titels in één groot crossmediaal bedrijf, genaamd Talpa Network.

John de Mol

John de Mol is al jaren één van de belangrijkste Nederlanders op het gebied van media. Zo bezit de Mol Talpa Media, waar onder andere een aantal radiozenders onderdeel van zijn, zoals Radio 538 en SkyRadio. De Mol is ook in het bezit van SBS Broadcasting, waar televisiezenders als SBS 6 en NET 5 onder vallen. Tevens is de Mol medeoprichter van televisieproductiebedrijf Endemol, dat succesvolle programma"s zoals Miljoenenjacht en Big Brother produceerde. Met zijn bedrijven is de Mol dus actief op verschillende media terreinen. In een perspresentatie kondigde hij aan al zijn media-activiteiten te bundelen in één overkoepelend bedrijf dat hij Talpa Network noemt.

Redenen achter de bundeling

Als reden voor de bundeling van zijn bedrijven noemt John de Mol de teruglopende reclame inkomsten op zijn afzonderlijke platformen. De opzet van één crossmediaal bedrijf moet de advertentiemogelijkheden vergroten. Op deze manier wil de Mol meer weerstand bieden tegen de concurrentie van giganten als Google en Facebook, die momenteel de onlineadvertentiemarkt domineren. De crossmedialiteit van het nieuwe Talpa Network lijkt ook de Mol"s visie op het media landschap te weerspiegelen. Hij benadrukte in de presentatie namelijk dat er geen gefragmenteerd medialandschap meer bestaat, maar dat mediabedrijven "inmiddels allemaal in dezelfde vijver vissen".

De verandering zal niet alleen de Mol zelf voordelen opleveren, maar moet ook gunstig zijn voor de consument. Dankzij het nieuwe netwerk zullen bijvoorbeeld televisieprogramma"s beter online te vinden zijn. De Mol bezit al onlinediensten zoals Kijk, dat mensen in staat stelt televisieprogramma"s op internet te bekijken.

Nieuwe aanwinsten

Het samenvoegen van de diverse media-activiteiten onder één paraplu is niet het enige waar John de Mol mee bezig is. Naast bestaande zal de Mol met de oprichting van Talpa Network ook nieuwe bedrijven en diensten onder zijn hoede nemen. Zo kocht hij onlangs e-commerce platform Emesa, het moederbedrijf van Vakantieveilingen. Ook ontwikkelt Talpa in samenwerking met voetbalbond KNVB een digitaal platform genaamd VoetbalTV. Hierop zullen amateurwedstrijden worden gestreamd. Kortom, John de Mol heeft grootse plannen met zijn "nieuwe" bedrijf.

Foto: Wikimedia Commons

Reacties



Even geduld alstublieft...