Menu

Wat is contextual commerce en wat kunt u ermee?



Behoefte, propositie en betaling komen gelijktijdig bij elkaar.

Er is een nieuwe marketingtrend voor bedrijven gespot: contextual commerce. Contextual commerce houdt in dat behoefte, propositie en betaling gelijktijdig bij elkaar komen. In tegenstelling tot traditional commerce wordt de consument niet naar een website gelokt, maar vindt engagement plaats binnen een door de consument zelfgekozen kanaal. Of dat nu vanuit een social media bericht is, een chat app of een telefoongesprek: iemand moet een aankoop kunnen doen in de omgeving of context (vandaar de naam contextual commerce) die hem of haar het beste uitkomt. Is contextual commerce iets voor uw bedrijf?

Gemak voor de consument

Nieuwe technologieën die op contextual commerce aansluiten zijn bijvoorbeeld in-app betalingen en chatbots. Een aankoop kan op deze manier bijvoorbeeld plaatsvinden in een 'conversatie'. Dat is voor de consument gemakkelijk: het verlaten van die ene 'totaalomgeving' is niet nodig. Dat geeft bedrijven ook meer zekerheid: het risico dat klanten afhaken is veel kleiner dan wanneer zij 'uit de eigen context gehaald' worden om een aankoop te doen. Deze eigen context is bijvoorbeeld een blog, e-mail of chat. Op social media wordt het principe van contextual commerce toegepast in onder andere Instagram shoppable tags en Pinterest buyable pins.

Betaling verdwijnt uit zicht gebruiker

De sleutel tot echte contextual commerce is de betaling, deze verdwijnt namelijk uit het zicht van de gebruiker. Het systeem bepaalt welke betaaloplossing geschikt is en voert op de achtergrond de transactie uit. Zo krijgt de consument nooit een betaalpagina te zien. Commercie wordt om de context heen gevouwen.

Drie randvoorwaarden

Voor contextual commerce zijn er drie randvoorwaarden:

1. Klantbeleving: Hierbij gaat het om een vertrouwde en intuïtieve gebruikerservaring. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een platform dat ontworpen is voor mobiel. Als dat niet het geval is, kan de klant afhaken (dat kost conversie) en verliest de klant het vertrouwen dat nodig is om contextual commerce succesvol toe te passen. Voordat de consument in een app of website factuurgegevens en bezorging op wil slaan, moet eerst het vertrouwen van de app of website gewonnen worden.

2. Betalen: We zeiden al eerder dat betalen van cruciaal belang is voor contextual commerce. Bedrijven zullen de juiste betaalmethodes moeten combineren met volledige transactiebeveiliging.

3. Privacy: Niet alleen de transactie, maar ook de gegevens van de klant moeten goed beveiligd worden. Bedrijven zullen een inzichtelijk proces op moeten stellen over hoe persoonsgegeven worden beschermd. Van reputatieschade of boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens wordt namelijk niemand vrolijk. Klanten waarderen transparantie over welke gegevens van hen worden verzameld.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek