Uw omzet boosten met Black Friday: zorg dat u online goed vindbaar bent!



Uw omzet boosten met Black Friday: zorg dat u online goed vindbaar bent!

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) laat volgens het mkb Online Benchmark 2018 kansen liggen op gebied van online vindbaarheid. Het is niet dat ondernemers niet willen, vaak bestaan de ambities wel degelijk. Echter blijft tussen ambitie en praktijk vaak nog een flink gat te zitten. Zonde, aangezien Black Friday een feestdag voor retailers is om klanten naar uw (online) winkel te trekken en te adverteren met mooie aanbiedingen.

De van oorsprong Amerikaanse traditie is sinds 2015 een waar begrip in Nederland aan het worden. Black Friday valt in Amerika altijd op de dag na Thanksgiving Day. Voor Amerikanen is Black Friday het moment om inkopen voor de feestdagen te doen. Webwinkels spelen hier slim op in door bijvoorbeeld te stunten met hoge kortingen op hun webshops en online nieuwsbrief. Iedereen houdt immers van korting. In dit artikel leest u meer over het belang van een goede online vindbaarheid, de uitdagingen voor het mkb en de kansen waarop u kunt inspelen.

Populariteit online verkopen groeit sterk

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) groeit de online markt razendsnel. Zo besteden Nederlandse consumenten gemiddeld €23,7 miljard online en koopt maar liefst 96 procent van alle Nederlanders (15+) online producten. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor 2018, die door GfK werd uitgevoerd. Met name Q4 is een belangrijke periode voor de stijging van online verkopen. Met (retail-)feestdagen zoals vandaag Black Friday en Sinterklaas en Kerstmis voor de deur, is het voor bedrijven en webwinkels van belang hierop in te spelen en hun omzet een ware boost te geven. Zo kochten Nederlandse consumenten vorig jaar in het vierde kwartaal voor €3,5 miljard (82 procent) aan producten of diensten bij online webwinkels. Nieuwsgierig geworden? In dit artikel leest u alle tips & tricks om als ondernemer slim in te spelen op Black Friday.

Online groei staat niet hoog op de agenda

Het mkb Online Benchmark 2018 van Webtexttool en e-Ziner toont aan dat midden- en kleinbedrijven online groei niet hoog op de agenda hebben staan. In het onderzoek werden de deelnemende bedrijven gevraagd naar de activiteiten op gebied van website, e-mail, online marketing en social media. Het onderzoek werd gehouden onder 323 mkb'ers (bedrijven met 1 tot 100 werknemers). Hieruit blijkt dat 30 procent van de deelnemende bedrijven het online aandeel binnen de eigen omzet schat op minder dan 5 procent. Daarnaast durft 28 procent geen uitspraken hierover te doen, aangezien zij onvoldoende inzicht hebben in hun online omzetaandeel. Dit is uiteraard niet geldig voor de volledige branche. Namelijk 7 procent van de deelnemende bedrijven ziet 50 tot 75 procent van de omzet uit online kanalen voortkomen.

Dit heeft als gevolg dat mkb'ers minder goed vindbaar en zichtbaar zijn of dat de informatie die gegeven wordt is verouderd. Een gemiste kans! Met Places Bedrijfsvermelding kunt u gratis uw bedrijf aanmelden bij Google Mijn Bedrijf, Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Hierdoor bent u niet alleen beter zichtbaar bij de belangrijkste zoekmachines, navigatiesystemen en websites, maar mist u ook geen enkele review meer. Zo haalt u het meeste uit uw online reputatiemanagement!

Vijf tips om uw online vindbaarheid te verbeteren

Met deze eenvoudige tips garandeert u zichzelf van een verbeterde online vindbaarheid voor uw bedrijf.

  1. Uw website als online vestiging: Uw website is meer dan alleen een digitaal visitekaartje. U kunt het zien als uw digitale vestiging waarin u klanten voorziet van advies en producten verkoopt. Net als uw fysieke vestiging is het belangrijk dat uw website goed vindbaarheid is zodat u de bezoekersstroom constant houdt. Een goede website structuur draagt bij aan de gebruikerservaring van de bezoeker en heeft tevens positief effect op de vindbaarheid. Voorbeelden van website structuren zijn chronologische volgorde, geografische volgorde, doelgroepgerichte volgorde of thematische volgorde.
  2. Search Engine Optimization (SEO): Dit is een verzamelterm voor online technieken die in het Nederlands ook wel bekend staat als zoekmachineoptimalisatie. De technieken verbeteren uw online vindbaarheid. De inzet van SEO zorgt ervoor dat u wordt gevonden in de zoekresultaten wanneer een potentiële klant zoekt op een specifieke zoekterm. Zorg er daarom voor dat u de juiste zoekwoorden verwerkt in de content van uw website en corresponderen met uw doelgroep. Denk aan titels, tussenkopjes of de bodytekst zelf. De online Adwords Keyword Planner kan u helpen om de juiste zoektermen te vinden.
  3. Online bedrijfsvermelding: Een online bedrijfsvermelding is een referentie naar uw onderneming elders online. Deze gegevens kunnen bestaan uit backlinks met uw bedrijfsnaam, contactgegevens of websitelink. Hierdoor bent u op meerdere plekken vindbaar, waardoor Google uw website als relevant ziet en hoger plaatst in de zoekresultaten. Places Bedrijfsvermelding is zo'n dienst.
  4. Check up-to-date gegevens: Controleer waar en hoe uw bedrijf op verschillende sites gepresenteerd wordt en of deze contactgegevens nog up-to-date zijn. Zo voorkomt u bijvoorbeeld dat klanten u niet telefonisch kunnen benaderen of voor een dichte vestiging staan. Locatie speelt een belangrijke rol in de zoekresultaten van Google.
  5. Verbeter uw online positie met eWOM: Als ondernemer moet u het waarschijnlijk hebben van word of mouth (WOM) van uw klanten, waarin zij uw bedrijf, merk of product aanbevelen aan vrienden en familie. Op online gebied geldt hetzelfde principe, ook wel Electronic Word of Mouth (eWOM) genoemd. Reviews zijn niet alleen belangrijk voor het aantrekken nieuwe klanten, maar ook voor de vindbaarheid van uw website. Wanneer uw bedrijf veel goede websites op Google en Facebook bezit, heeft dat grote invloed op uw positie in de zoekresultaten.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek