Menu

Lokale ondernemer, hoe wordt u online gevonden?



Lokale ondernemer, hoe wordt u online gevonden?

Bent u een lokale ondernemer? De kans bestaat dat u weinig waarde hecht aan uw online vindbaarheid, of niet precies weet hoe u dat het beste kan aanpakken. U moet het tenslotte hebben van mond-tot-mond reclame en posters of flyers in de buurt. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar hierdoor laat u wel een belangrijke groep potentiële klanten liggen: de online doelgroep. Places.nl hecht belang aan een goede (online) vindbaarheid en bereikbaarheid. Ontdek in vijf stappen hoe u lokale Search Engine Optimization (SEO) inzet voor uw bedrijf.

Het belang van goed online vindbaar- en bereikbaar zijn

Lokale online vindbaarheid is belangrijker dan ooit tevoren. Beeld u eens in; wanneer u onverhoopt een lekke fietsband krijgt, gaat u op internet op zoek naar de fietsenmaker bij u in de buurt. Wanneer u niet wordt gevonden op bepaalde zoektermen, maken deze potentiële klanten eerder gebruik van de producten of diensten van uw concurrent. Een goede online vindbaarheid en bereikbaarheid is dus van uiterste belang! Zo blijkt uit onderzoek van Ipsos MediaCT en Purchased (2014) dat vier op de vijf consumenten voorkeur geven aan zoekopdrachten en advertenties die zijn aangepast aan hun stad, postcode of directe omgeving.

Advies en oplossingen op gebied van (online) vindbaarheid en bereikbaarheid

Een van de meest effectieve oplossingen op gebied van online vindbaarheid en bereikbaarheid is het inzetten van SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. Dit is een verzamelterm van technieken die de vindbaarheid van uw website optimaliseert. Lokale SEO houdt in:

  • Dat u gevonden wordt wanneer een klant zoekt op een relevante zoekterm in combinatie met een plaatsnaam.
  • Dat u gevonden wordt doordat een klant zich in de buurt van uw onderneming bevindt en op zoek gaat naar de categorie waartoe uw bedrijf tot behoort.

Het toenemende belang van lokale vindbaarheid is afkomstig door het sterk groeiende dagelijkse smartphonegebruik. Zo benoemt Google in een onderzoek (2014) dat maar liefst 88% van de consumenten lokale zoekopdrachten uitvoeren via hun smartphone en 84% gebruik maakt van zoekmachines op de computer of tablet. Smartphones stellen gebruikers in staat om gemakkelijk een antwoord op hun vraag of meer informatie te vinden. Kortom, online vindbaarheid en bereikbaarheid is van belang om lokaal sterk gevonden te worden door uw klanten.

Hoe maak ik mijn bedrijf online vindbaar en bereikbaar?

Met onderstaande vijf tips verbetert u als lokale ondernemer uw online vindbaarheid en bereikbaarheid.

  1. Contactgegevens: Een verbeterde vindbaarheid begint bij de basis. Zorg ervoor dat uw contactgegevens gemakkelijk terug te vinden zijn in alle online profielen. Denk aan uw website, social media kanalen of uw e-mail handtekening. Het aanmelden van uw bedrijf bij Google Mijn Bedrijf of Apple Maps zorgt ervoor dat u plaatselijk sneller gevonden wordt wanneer personen zoeken op categorie zoals 'restaurant' of 'kapper'.
  2. Zoekwoorden: Wanneer uw bedrijf niet op de eerste pagina van zoekresultaten staat, dan kunt u deze potentiële klanten wel vergeten. Zorg ervoor dat de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden corresponderen met uw doelgroep en verwerk deze op de juiste plekken in uw website content. Zoals titels, tussenkoppen en de bodytekst. De online Adwords Keyword Planner is een handige tool om te achterhalen welke zoektermen relevant zijn voor uw bedrijf.
  3. Online vermeldingen: Een online bedrijfsvermelding is een referentie naar uw onderneming op een website van een derde partij. Door uw bedrijfsnaam, contactgegevens, bezoekadres of websitelink te plaatsen op dit soort website verhoogt u uw online vindbaarheid. U bent niet alleen beter vindbaar, u scoort ook hoger op de eerste pagina van zoekresultaten. Op Places.nl kunt u een online vermelding aanvragen. Wilt u altijd telefonisch bereikbaar zijn? Dan kan Places Antwoordservice u hulp bieden.
  4. Mobiele vindbaarheid: Het aantal zoekopdrachten met een smartphone ligt bij lokale zoekopdrachten hoger dan bij andere soort zoekopdrachten. Zo maakt 71% van klanten tussen de 18 - 44 jaar gebruik van hun smartphone (Publicis Groupe, 2018). Het is daarom van belang dat de mobiele versie van uw website snel laadt, goed bereikbaar en responsive is. Wanneer het laden van uw mobiele website langer dan 2 seconden duurt, haken de meeste bezoekers al af. Een responsive design zorgt ervoor dat uw website meeschaalt met het scherm van het apparaat (smartphone, tablet, desktop) waarop het wordt bekeken.
  5. Wees Google te slim af: De beste lokale zoekresultaten worden door het algoritme van Google bepaalt op basis van drie factoren: relevantie, afstand en prominentie. Een resultaat is relevant wanneer het matcht met de zoekwoorden. Stem de content af op uw doelgroep. De afstand wordt berekend tussen het bedrijf en locatie van de gebruiker. Zorg ervoor dat uw adres online gemakkelijk gevonden wordt. De prominentie wordt bepaald door de mate van bekendheid van het bedrijf. Bedrijfsvermeldingen en reviews van klanten dragen bij aan het verhogen van uw prominentie.

Bezoek Places.nl op de KVK Startersdag

Op zaterdag 2 november 2019 vindt de KVK Startersdag plaats. Bent u zzp'er, eigenaar van een eigen bedrijf of droomt u daarvan? Op de KvK Startersdag heeft u de mogelijkheid om uw idee, plan of droom vorm te geven door het volgen van inspiratiesessies en vragen te stellen aan MKB professionals. Places.nl is tijdens de KVK Startersdag op locatie Rotterdam als partner aanwezig. Heeft u na het lezen van bovenstaand artikel nog vragen over uw online vindbaarheid en bereikbaarheid? Bezoek dan onze stand tijdens de KVK Startersdag in Rotterdam. Wij verwelkomen u graag en helpen u verder!

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek