Menu

Content is king: de inzet van content marketing voor uw MKB



Content is king: de inzet van content marketing voor uw MKB

Het is inmiddels geen hype meer, maar een vast onderdeel geworden van het marketingbeleid van organisaties: content marketing. Online gaat het tegenwoordig niet meer om aandacht kopen, maar om aandacht verdienen. En wie wil dat nou niet? In tijden waarin social media van belang zijn voor het succes van uw bedrijf is goede content essentieel. Content is king. Maar wat betekent dit nu eigenlijk? Hiermee wordt bedoeld dat de content die u produceert bepalend is voor het succes van uw onderneming. Dit doet u door regelmatig nieuwe, interessante berichten te plaatsen op uw website en social media. Deze content moet relevant zijn voor het vakgebied waarin u werkzaam bent. Daarnaast moet de content zich onderscheiden in creativiteit en innovatie. Hierdoor onderscheidt u zich als een 'thought leader ' binnen uw vakgebied. Thought leaders staan bekend vanwege hun kennis en expertise op een bepaald gebied. Door het produceren van goede content zorgt u er voor dat klanten naar u toekomen vanwege uw functie als expert in uw branche. Tevens draagt dit bij aan een positieve customer experience. Dit zorgt voor een groter bereik, meer aanbevelingen, betere vindbaarheid in de zoekresultaten en dus een hogere omzet als gevolg. Kortom, alleen maar voordelen. Lees verder en ontdek het belang van een goede content strategie en ga aan de slag met enkele tips!

De voordelen van social media

Voor de hand liggend, maar toch noodzakelijk is een bedrijfsprofiel op verschillende social media. Een content strategie heeft geen nut als u geen actief profiel heeft. Slechts aanwezig zijn op social media is niet voldoende, het is belangrijk om een actieve houding aan te nemen. U kunt verschillende social media voor verschillende doeleinden gebruiken. Facebook is bijvoorbeeld erg geschikt voor de interactie met klanten en het bieden van webcare, terwijl u YouTube kunt gebruiken voor het plaatsen bijvoorbeeld een handleiding. LinkedIn is weer handig voor het bereiken van de zakelijke markt en Pinterest kunt u gebruiken om gemakkelijk mensen met dezelfde interesses te bereiken. Moet u het hebben van de visuele marketing, dan kan Instagram een goed middel zijn. Kortom, op elk social media platform is er een doelgroep die mogelijk voor u interessant is. Op de blog van Places.nl leest u meer over de voor- en nadelen van social media.

Het belang van een goede content strategie

Er zijn drie verschillende soorten content. Reclames en advertenties vallen onder betaalde content, websites en brochures vallen onder eigen of relationele content en aanbevelingen, en blogs en social media vallen onder verdiende content. De laatstgenoemde soort content is belangrijk wanneer het om een content strategie gaat. Een content strategie is een soort draaiboek voor het beheren van uw website en social media. In een content strategie legt u vast welke middelen u in zet om bepaalde organisatiedoelen te behalen. U denkt bijvoorbeeld na over het doel dat u voor ogen heeft, maar ook over de interesses van uw doelgroep en wat u wilt overbrengen. Maar wat is nou precies goede content? De volgende tips helpen u op weg naar een succesvolle content strategie!

Vakgerelateerde content creëert communities van mensen met dezelfde interesses

Goede content hoeft niet alleen te maken hebben met uw eigen onderneming. Het idee van aandacht verdienen in plaats van aandacht kopen is dat u de consument voor u weet te winnen met interessante content. Uit onderzoek blijkt dat niet-commerciële content effectiever is dan commercieel georiënteerde content. Dit kunnen interessante weetjes zijn, ontwikkelingen vanuit uw vakgebied of handige tips voor de consument. Hoewel u niet direct reclame maakt voor uw eigen onderneming, zorgt u er voor dat klanten uw social media vaker bezoeken vanwege de content die u plaatst. Indirect zorgt dit dus voor een groter bereik en een hogere omzet. Door het plaatsen van vakgerelateerde content creëert u een community van mensen met dezelfde interesses.

Goede content zorgt voor betere vindbaarheid in de zoekresultaten

Goede content heeft niet alleen een positief effect op het bezoekersaantal op uw social media, maar kan ook de vindbaarheid van uw website in de zoekresultaten verbeteren. De hoeveelheid verwijzingen naar uw content en onderneming heeft een positieve invloed op aantal bezoekers. Het plaatsen van goede content kan er dus zorgen dat mensen deze content gaan delen, wat leidt tot een betere zichtbaarheid van uw onderneming in de zoekresultaten. Bloggen heeft bijvoorbeeld een sterk positief effect op de vindbaarheid van uw onderneming. Houd ook rekening met Search Engine Optimalization en Linkbuilding. Beide begrippen zijnerg belangrijk bij het verbeteren van de zichtbaarheid van uw content.

Regelmaat zorgt voor een betrouwbare indruk

Word of mouth is één van de belangrijkste middelen van reclame. Zorg er daarom voor dat uw klanten u aanraden binnen hun eigen netwerk. Dit doet u door uw content gelijkmatig te verdelen en te voorkomen dat u te vaak of te veel content tegelijk plaatst. U kunt beter een aantal keer per week een inhoudelijk goed stuk plaatsen dan twee maal per dag een bericht van mindere kwaliteit. U wint hiermee het vertrouwen van uw klanten en zorgt dat ze bij u terug komen. Ook zorgt het regelmatig plaatsen van nieuwe content op uw website er voor dat u hoger in de zoekresultaten terecht komt. Places.nl plaatst bijvoorbeeld dagelijks een blog over allerlei interessante onderwerpen voor het MKB. Neem ter inspiratie eens een kijkje!

Gebruik een informele toon om klanten aan te spreken

Of u nu een kledingwinkel of een advocatenkantoor bent, met een informele toon bereikt u uw doelgroep het best. Vanwege het informele karakter van social media verwachten klanten dat uw tone of voice ook informeel is. Uw bedrijf kan wel een goedevoice hebben, maar de verkeerde tone kan er toch voor zorgen dat de boodschap niet aankomt. Door uw klanten persoonlijk aan te spreken geeft u ze het gevoel dat ze dichterbij u staan. Het houdt klantenrelaties warm en voorkomt dat klanten vervreemden. Blijf ook altijd vriendelijk. Uw volgers op social media zijn namelijk potentiële klanten en dus leads! Lees meer over het omgaan met reacties online op de blog van Places.nl.

Goede content in de praktijk

Goede content is dus in feite uniek en origineel, sluit aan bij het doel van uw organisatie en de interesses van de doelgroep, en moet aansporen om te delen en aan te bevelen. Tenslotte past de content bij het platform waarop deze wordt verspreid. Om een beeld te krijgen van wat in de praktijk nou precies goede content is, helpt het om een voorbeeld te nemen aan bedrijven die dit reeds onder de knie hebben. KLM heeft recentelijk een campagne gehouden waarin klanten kans maken op een ruimtereis. Door mee te doen en de actie te delen met uw vrienden, maakt u meer kans op de uiteindelijke prijs. Dit is een hele slimme zet, omdat het er voor zorgt dat spelers de campagne ook daadwerkelijk delen. Een ander sterk voorbeeld is het YouTube kanaal van CoolBlue. Op dit kanaal plaatsen zij productrecensies, antwoorden op kijkersvragen en achtergrondreportages over allerlei technische onderwerpen. Ook reageren zij op de reacties van kijkers, waardoor hun customer service verder rijkt dan alleen hun website. Natuurlijk is het niet voor ieder bedrijf mogelijk om zulke content te plaatsen, maar ook op kleinere schaal kunt u dergelijke content nastreven. Bent u bijvoorbeeld een kapper, houdt klanten dan via social media op de hoogte van de nieuwste kapsels en plaats handleidingen over het creëren van de perfecte coupe. Heeft u een bakkerij, dan kunt u laten zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat en kunt u recepten plaatsen die passen bij de producten die u verkoopt.

Meten is weten

Met bovenstaande tips ziet u wellicht mogelijkheden om uw content strategie te verbeteren.Om te weten of uw content strategie succesvol is, is het belangrijk om uw resultaten te monitoren. Hierdoor heeft u de mogelijkheid te achterhalen wat heel goed heeft gewerkt en wat juist niet, zodat u weet waar nog ruimte is voor verbetering. Een handige tool om dit bij te houden is Google Analytics. Google Analytics brengt onder andere uw bezoekersaantallen in kaart, maar laat u ook zien hoe mensen bij u terecht zijn gekomen en biedt tips om er voor te zorgen dat bezoekers terug blijven komen. Door het gebruiken van deze meetinstrumenten kunt u uw strategie perfectioneren. Het biedt u bijvoorbeeld inzicht in de tijden waarop u het beste berichten kunt plaatsen en welke onderwerpen uw doelgroep het meest aanspreken.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek