Menu

Groene producten vormen de sleutel tot duurzame marketing



Groene producten vormen de sleutel tot duurzame marketing

De consument van nu hecht steeds meer waarde aan milieuvriendelijke producten. In toenemende mate kiezen zij voor biologisch eten, cosmetica zonder chemicaliën en duurzaam geproduceerde kleding. Het kan voor ondernemers nog een uitdaging zijn om een balans te vinden tussen ecologische en economische duurzaamheid. Vaak begint het bij voor de hand liggende keuzes zoals duurzaam verpakkingsmateriaal of de selectie van leveranciers. Vervolgens wordt de minder voor de hand liggende optie gekozen, het aanpassen van uw marketingstrategie. Hoe u met de keuze van uw promotiemix kunt kiezen voor duurzame marketing, zonder daarbij zichtbaarheid in te leveren of extra kosten te maken, leest u hier.

Uw bedrijfsproces verduurzamen

Het enkel aanpassen van de marketingstrategie naar milieuvriendelijke opties is helaas niet voldoende om uw bedrijf ecologisch verantwoord te maken. Het is noodzakelijk om duurzaamheid te integreren in alle bedrijfsprocessen. Toch blijkt dit voor veel bedrijven vaak nog moeilijk. Sommige bedrijven lijken van buitenaf milieuvriendelijk, maar dat blijkt een façade te zijn en in het leven geroepen als marketingstrategie. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd en valt vaak negatief onder de consument. In dit eerder geschreven artikel kunt u lezen over wat u als ondernemer kunt doen om bij te dragen aan een duurzame wereld of in dit artikel inspiratie opdoen over hoe u uw bedrijfsproces kunt verduurzamen.

Om een eerste stap te zetten in het verduurzamen van uw marketingstrategie, kunt u bij het uitzoeken van goodies en samples kiezen voor milieuvriendelijke varianten. Kijk bij weggeefacties niet alleen naar de duurzaamheid van materialen, maar zorg er ook voor dat producten over een langere periode hergebruikt kunnen worden en een praktische functie vervullen voor de consument.

De groene consument is vrouwelijk

Voordat u groene producten inzet ter uitbreiding van uw duurzame marketingstrategie, is het belangrijk om uw doelgroep te kennen en af te vragen naar wat voor duurzame producten zij op zoek zijn. Uit onderzoek van Brough en collega's (2016) blijkt dat de groene consument overwegend vrouwelijk is. Mannen zijn over het algemeen zich minder bewust over duurzaamheid dan dat vrouwen van nature zijn. Volgens het onderzoek produceren vrouwen vaak minder afval, recyclen meer of zijn geneigd sneller schuldig te voelen over een niet-groene levensstijl. Dit stereotype beeld zou mannen ervan weerhouden om groen gedrag te vertonen, omdat het vrouwelijke gedrag een bedreiging vormt voor hun mannelijkheid, aldus Suzanne Janssen, universitair docent aan de Universiteit Twente bij de afdeling Communicatiewetenschap. Er bestaan echter ook alternatieve onderzoeken die aangeven dat er wel verschillen bestaan in specifieke productcategorieën. Het is daarom goed om bovenstaande niet voor alles gelijk te stellen.

Wilt u als ondernemer graag uw groene producten onder de man brengen? Zorg er dan voor dat uw gebruik maakt van mannelijke kenmerken in verpakkingen, naamgeving en advertenties. Een goede best practice (al dan niet duurzaam) is de succesvolle masculine branding strategy van Coca-Cola Zero, waar gebruik gemaakt wordt van masculiene kleuren, lettertypen en woorden (zero in plaats van light).

5x Groene producten

Met onderstaande groene producten doet u inspiratie op om uw marketingstrategie uit te breiden met duurzame goodies.

  1. Canvas tassen die gemaakt zijn van biologisch katoen of jute hebben een meervoudig positief effect doordat ze gemaakt zijn van recyclebare materialen, plastic boodschappentassen vervangen en een praktisch doel heeft. Wanneer u uw logo en een leuke print laten drukken op de canvas tas, zorgt dat voor verbeterde zichtbaarheid van uw bedrijf doordat potentiële klanten ook de canvastas zien.
  2. Bedrukte waterflessen zijn momenteel ook populaire duurzame weggevertjes. Vaak zijn deze waterflessen gemaakt van veilig plastic, zoals een Dopper of Bobble waterfilterfles. De flessen hebben, naast het promoten van uw merk, een praktisch doel. Klanten kunnen de fles namelijk overal mee naartoe nemen, zoals het werk, de sportschool of tijdens een wandeling. Handig!
  3. Groeipapier vormt een milieuvriendelijk alternatief voor uw offline mailing of papieren uitnodigingen. Groeipapier zijn bedrukte zadenpads van papier die klanten in de grond kunnen leggen en vervolgens bloemen uit bloeien. Op deze manier laat u letterlijk uw boodschap groeien en bloeien!
  4. Het weggeven van pennen worden vaak als standaard en saai gezien. Toch worden bedrukte pennen zelfs door de meest gerenommeerde bedrijven weggegeven, zonder dat ze tekort doen aan het imago. Sterker nog, duurzaamheid en milieubewust ondernemen zijn zaken waardoor u juist serieus wordt genomen. Met kartonnen of houten pennen hoeft de esthetiek van uw bedrijf er dus niet onder te lijden. Pennen blijven een populaire goodie door de bruikbaarheid ervan. Iedereen heeft wel een bedrukte pen in bezit.
  5. Wilt u klanten of relaties verrassen met een gezonde kennismaking? U kunt ervoor kiezen om appels te laten bedrukken met uw eigen bedrijfslogo. Dit is relatief nieuw in Nederland, waarbij de appels worden bedrukt met eetbare inkt of lasertechniek. Met deze goodie garandeert u uw klanten een zoete verfrissing.

Zolang de goodies maar van goede kwaliteit zijn, een lange levensduur hebben en niet belastend zijn voor mens en natuur, legt de klant al snel een verbinding tussen de kwaliteit van de goodie en de service van het bedrijf. Met groene producten bespaart u tijd, kosten en afval en bereikt u een sterk positief effect met de hoogwaardige goodies waar de tevreden consument nog lang aan terug zal denken.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek