Menu

Veel werknemers kennen de bedrijfsdoelstellingen niet, een kansloze missie?



Veel werknemers kennen de bedrijfsdoelstellingen niet, een kansloze missie?

Dat blijkt uit onderzoek van Protime. Dit bedrijf richt zich op het optimaal benutten van tijd van het menselijk kapitaal. In hun onderzoeksrapport '4 keer tijd voor goed HR-beleid' deden zij onderzoek naar de ervaring van tijd op de werkvloer. Aan dit onderzoek werkten 1.019 werknemers mee, evenredig verdeeld over alle sectoren.

Er is gekeken naar de thema's kwaliteit, productiviteit, innovativiteit en collegialiteit. Bedrijfsdoelstellingen zijn volgens hen een belangrijk element van kwaliteit op de werkvloer. Er werd met name onderzocht of medewerkers op de hoogte zijn van de bedrijfsdoelstellingen en of zij inzicht krijgen in hun bijdrage.

Cijfers

21 procent van de respondenten gaf aan niet te weten wat de doelstellingen van hun bedrijf zijn. Een iets grotere groep (27 procent) gaf aan dat de bedrijfsdoelstellingen één keer per jaar worden besproken en dat er soms op wordt teruggekomen in gesprekken. Slechts 23 procent meldde dat de doelstellingen en de voortgang veelvuldig worden besproken en geëvalueerd. Het maandelijks bespreken en evalueren van de bedrijfsdoelen gebeurt nauwelijks (4 procent).

Positieve ontwikkeling

Toch ziet Protime een positieve ontwikkeling in het aantal medewerkers dat de bedrijfsdoelstellingen niet kent (21 procent). Een jaar eerder lag dit percentage namelijk nog op 28 procent. Ook zien de onderzoekers een stijging in het aantal bedrijven waar doelstellingen en de voortgang ervan continu worden besproken. Dit lag in 2018 op 23 procent en een jaar eerder op 16 procent.

Kansloze missie

Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland, noemt de 21 procent die niet weet wat de bedrijfsdoelen zijn een opvallend gegeven. ''Als uw medewerkers niet weten wat er moet gebeuren om de doelstellingen te behalen, hoe gaat u deze dan ooit bereiken? Dat is een kansloze missie.'' Wel juicht Polman toe dat bedrijfsdoelstellingen steeds vaker worden besproken. Het is volgens hem de juiste weg naar eigenaarschap en naar een efficiënte inzet van je medewerkers.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek