Menu

Een nieuwe generatie staat voor de deur: Hoe richt u zich op Generatie Z?



Generatie Z staat voor de deur

Millennials worden veel besproken. Hoe gaat u met hen om op de werkvloer? Hoe kunt u deze groep het beste aanspreken zodat ze uw producten willen kopen? Maar voordat u het weetstaat er alweer een nieuwe voor de deur: Generatie Z. Wie is deze generatie en waarom zijn zij zo belangrijk om rekening mee te houden?

Wie is Generatie Z?

Een eenduidige definitie van deze generatie ontbreekt. Soms wordt deze generatie gedefinieerd als geboren tussen 1995 en 2015 en soms van 2000 tot heden. Een ding is in ieder geval duidelijk: het is de eerste generatie die volledig digitaal is. Ze zijn opgegroeid met internet en smartphones en spenderen meer tijd op social media dan offline met vrienden. De eerste leden van deze generatie zullen afstuderen, wat betekent dat de koopkracht van deze groep snel gaat groeien. In deze blog wordt ingezoomd op de kenmerken van Generatie Z en wat dit betekent voor uw marketingmix.

Kenmerken Generatie Z

  • Het zijn 'digital natives'

Generatie Z wordt omschreven als digital natives. Dit betekent dat zij volledig opgegroeid zijn met technologieën, in tegenstelling tot eerdere generaties die omschreven worden als digital immigrants. Dit zijn mensen die pas als volwassenen met digitale systemen en technologieën omgaan. Generatie Z spendeert soms wel 9 uren per dag op hun telefoon, vooral op social media. Ook spreken zij anderen vaker online dan offline. Wanneer zij elkaar wel offline ontmoeten, wordt dit direct online gedeeld op apps zoals Snapchat.

  • Een korte aandachtsboog in een 24/7 maatschappij

Deze generatie is dus altijd online te vinden en is opgegroeid in een 24/7 maatschappij. Daarmee wordt verwacht dat alles on-demand is. Snel online iets opzoeken is geen uitzondering. Gepaard met het opgroeien in een 24/7 maatschappij is de korte aandachtsboog die deze generatie heeft. Doordat zij met een overvloed aan informatie zijn opgegroeid, weet deze generatie in enkele seconden of informatie relevant is voor ze. Ze zappen zich als het ware door het leven.

  • Een relatief zuinige generatie

De generatie is relatief zuinig. Net als de millennials is het voor deze generatie belangrijk om te investeren in ervaringen, zoals reizen. Deze generatie beseft echter ook dat hiervoor geld nodig is. Het is daarom belangrijk dat er hard gewerkt wordt. De generatie doet veel aankopen met de smartphone. Deels zijn zij gevormd door de financiële crisis, waardoor zij financieel conservatiever zijn.

  • Een serieuze generatie

De generatie is slim en ambitieus. De verwachting is dat het opleidingsniveau gemiddeld hoger is dan bij millennials, waarbij favoriete studies Economie, Bedrijfskunde, Techniek en Gezondheid zijn. Deze generatie loopt liever geen studievertraging op, omdat dit betekent dat er meer studieschulden opgebouwd kunnen worden.

  • Wereldburgers met flexibele werkstijl

Deze digital natives hebben eenvoudig contact met anderen uit de hele wereld. Vrijheid is voor deze generatie erg belangrijk en een internationale baan alleen maar interessant. Daarbij wordt een 9-tot-5-baan gezien als ouderwets en wil deze generatie flexibeler kunnen werken.

Marketing en Generatie Z

Wat is belangrijk om in gedachten te houden wanneer u zich richt op deze generatie? Enkele aandachtspunten op een rij:

  • Collaborative economy

Generatie Z hoeft niet perse een product zelf te hebben, maar vindt het belangrijker om hier toegang tot te hebben. Ze hoeven zelf bijvoorbeeld geen eigen auto te hebben, maar vinden het wel belangrijk om toegang te hebben tot de mogelijkheid om snel van A naar B te gaan. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de deel- en leasemogelijkheden van bedrijven zoals Swapfiets en Blablacar.

  • Aankopen en individualiteit

Aankopen moeten passen bij de persoon zelf en zijn bedoeld om individualiteit uit te drukken. Deze generatie is ook bereid om hier meer voor te betalen. Daarnaast geeft een groot deel van deze generatie aan dat zij producten waarderen die niet direct worden neergezet als mannelijk of vrouwelijk.

  • Alles moet on-demand beschikbaar zijn

Zoals deze generatie gewend is, moet alles on-demand beschikbaar zijn. Niet alleen online maar ook offline. Het is daarom belangrijk om op alle kanalen die gebruikt worden door deze generatie aanwezig te zijn.

  • Prik door de informatie overload

Deze generatie filtert heel snel alle informatie die zij zien en weet binnen enkele seconden of iets relevant is of niet. Wees daarom authentiek als bedrijf. Een goed verhaal en een consistente communicatie is belangrijk. Wanneer u niet authentiek bent, prikt deze generatie hier zo doorheen. Daarnaast is het belangrijk om een indruk binnen enkele seconden te maken. Door de korte aandachtsspanne van deze generatie is het belangrijk om te investeren in bijvoorbeeld een video van 6 seconden die de aandacht grijpt.

  • Focus op ethische producten.

Ze proberen producten te kopen van bedrijven die aangeven dat zij ethisch handelen. Klimaatverandering is een hot topic en duurzaamheid is daarom erg belangrijk voor deze generatie. Ze willen weten waar producten vandaan komen en een impact maken. Wanneer niet bekend is hoe ethisch een bedrijf is, weet Generatie Z precies hoe zij deze informatie tot zich kunnen nemen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek