Menu

De voordelen en het gevaar van humor in marketing en design

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Klant & Doelgroep

De voordelen en het gevaar van humor in marketing en design

Humor in marketing

"Wanneer een gebruiker moet lachen wanneer hij je dienst gebruikt, is de kans tien keer groter dat hij nog een keer terugkomt" vertelt Eamonn Carey, Managing Director van Techstars. Volgens Carey zouden bedrijven vaker humor moeten toepassen in marketing. Toch moeten bedrijven oppassen met het gebruik van humor. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat er ook een keerzijde is. Places Nieuws legt uit waarom.

Aanmaak dopamine

Eamonn Carey, Managing Director van Techstars presenteerde op een festival in de VS over de impact van humor in design en communicatie en de impact die dit kan hebben op een eindgebruiker en consument. "Elke keer dat iemand ergens om moet lachen wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Dit zorgt niet alleen voor een goed gevoel maar ook een blijvende herinnering aan een product of website" vertelt Carey. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat humor ook averechts kan werken en dat het voor een verminderde merkherinnering kan zorgen.

Wetenschappelijk onderzoek

Sociaal-wetenschapper Madelijn Strick van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft onderzoek gedaan naar humor in reclames. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen een goed gevoel overhouden aan producten die met humor zijn geïntroduceerd. Er is echter wel een keerzijde aan humor in marketing. Het begrijpen van een grap kost veel aandacht en hersenarbeid, hierdoor gaat de meeste aandacht van mensen uit naar de humor. Daardoor zijn mensen niet meer bezig met de achterliggende boodschap van het merk of product. Dit wordt ook wel de humorparadox genoemd. Doordat de aandacht van mensen gefocust is op de humor, vergeet men de rest en onthouden ze niet om welk merk of product de reclame gaat. Desondanks blijkt uit het onderzoek dat mensen onbewust een positief gevoel koppelen aan het merk. Wanneer mensen later in het onderzoek de keuze krijgen uit verschillende producten, kiest het merendeel voor het 'humormerk'.

Humor toepassen in marketing

Het onderzoek van Strick geeft aan dat wanneer je humor in marketing gebruikt, het belangrijk is dat het merk of product duidelijk herkenbaar is. Wanneer dit niet het geval is kan humor averechts werken en zou het kunnen leiden tot een verminderde herinnering van het merk en de advertentie. Desondanks kan humor veel positieve gevolgen hebben voor een merk, zoals de ervaring van negatieve emoties verminderen. Hierdoor is het dus zeker de moeite waard om te kijken hoe je als bedrijf humor toe kan passen in marketing.

Humor gebruiken in interface website

Bedrijven kunnen humor toepassen in reclames of advertenties maar ook in de interface van hun website, bijvoorbeeld bij de 'wachtwoord vergeten' of 'verzend' knop. Volgens Carey kan je humor toepassen door te verwijzen naar actualiteiten of linken naar een meme of populaire film. Kortom, hij adviseert dat je een persoonlijkheid moet zijn. Op een persoonlijke en menselijke manier communiceren werkt namelijk veel beter dan onpersoonlijk en saai.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...