Menu

Spotify campagne zorgt dat u gaat stemmen tijdens de Europese Parlementsverkiezingen



Spotify bevordert stemgedrag binnen EU

De Zweedse muziekgigant Spotify gaat 70 miljoen Europese gebruikers oproepen te stemmen bij de komende verkiezingen voor het Europees parlement van 23 tot 26 mei. Vanaf vandaag krijgen gebruikers een melding in de app met een herinnering dat de verkiezingen eraan komen. Spotify wil op deze manier meer Europese burgers naar de stembus krijgen. De opkomst bij de Europese Parlementsverkiezingen is vaak laag, gemiddeld zo'n 42 procent. Spotify hoopt met deze melding mogelijk een op de zes kiezers binnen de EU te bereiken.

Tijdens de EU-verkiezingen

Spotify biedt een playlist aan met nummers uit elk EU-land. Voor Nederland staat Songfestivaldeelnemer Duncan Laurence in de lijst met zijn nummer Arcade. Alle Spotify-gebruikers boven de 18 jaar krijgen de advertentie in de loop van de campagne te zien. Dit geldt voor zowel voor gratis als premium gebruikers. Op de dag van de verkiezingen zelf, die per land varieert, herinnert de muziekdienst gebruikers er nog eens aan te gaan stemmen.

Social media en stemgedrag

In een verklaring geeft Spotify aan dat stemmen een van de beste manieren is om uw stem te laten horen. Claes de Vreese doet aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar de politieke communicatie en de effecten van media op verkiezingen. Hij geeft aan dat hij de zet van Spotify 'opmerkelijk' vindt, maar het is niet nieuw dat een media platform zich met de verkiezingen bemoeit. Op Facebook kunt u het namelijk ook aan uw netwerk laten weten als u hebt gestemd. Bovendien kunt u op Facebook op de verkiezingsdag een melding krijgen dat het tijd is om te stemmen. Gaat u uw werknemers ook motiveren om te stemmen?


Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek