Menu

Service en gedrag van de chauffeur erg belangrijk voor beoordeling taxibedrijven

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Service en gedrag van de chauffeur erg belangrijk voor beoordeling taxibedrijven

Service en gedrag van de chauffeur erg belangrijk voor beoordeling taxibedrijven

Iedere week wordt in Nederland meer dan één miljoen keer gebruik gemaakt van de taxi als vervoermiddel. Toch staat de taxibranche door de komst van goedkope alternatieven zoals Uber en Lyft steeds meer onder druk. Uit onderzoek van de overheid blijkt dat de concurrentie binnen de branche hoog is. Daarnaast wees het onderzoek zelfs uit dat 25% van de taxibedrijven op dit moment verlies lijdt. Daarom is de vraag interessant waar taxibedrijven klanten mee kunnen winnen. Waar hecht de Nederlandse consument veel waarde aan in het taxivervoer? Places Nieuws zocht het uit.

Consument over het algemeen erg tevreden

In totaal zijn 2.657 reviews meegenomen in ons onderzoek naar taxibedrijven. Het gemiddelde oordeel was hierbij met een 7,9 uitermate goed. Over het algemeen lijkt de consument dus positief te zijn over taxibedrijven. Precies driekwart van de reviews gaf als rapportcijfer een voldoende. Deze reviews waren met een gemiddelde van 9,7 erg positief. In de overige 25% van de reviews ontving een taxibedrijf een onvoldoende. Deze reviews waren met een gemiddelde van een 2,3 over het algemeen juist erg negatief. Uit het onderzoek bleek dat de service en de chauffeur een belangrijke rol spelen in het zowel het positieve als het negatieve oordeel van de consument.

Goede service vaakst als reden voor positieve reviews

De voornaamste toelichting die wordt gegeven bij een positieve review is de goede service van het taxibedrijf. In 47% van de reviews komt naar voren dat men positief is over het bedrijf omdat de taxi op tijd is, het vervoer snel is of omdat het taxibedrijf goed te bereiken is voor een oproep of eventuele vragen of klachten. Een andere belangrijke reden voor een positieve review is een vriendelijke taxichauffeur die zorgt voor een aardige behandeling of een gezellige rit met interessante gesprekken. Deze reden werd in 17% van de positieve review genoemd. In 33% van de toelichtingen volgde geen duidelijke reden voor de positieve review en werd slechts "top" of "super genoemd". Redenen die weinig voorkwamen voor een positieve review waren de prijs van het vervoer (2%) of de auto (1%).

Slechte service leidt vaak tot negatieve reviews

Uit de negatieve reviews blijkt dat ook hier de service en het gedrag van de chauffeur de voornaamste reden zijn voor de beoordeling. Bij maar liefst 47% van de reviews komt naar voren dat taxi"s te laat, of zelfs helemaal niet naar hun afspraak komen. Deze slechte betrouwbaarheid wordt vaak met het cijfer 2 bestraft. Agressieve en onvriendelijke chauffeurs zijn in 16% van de gevallen de reden voor de slechte beoordeling. Daarbij wordt ook meerdere malen genoemd dat chauffeurs te veel praten. Een reden die vaker voorkomt dan het gedrag van de chauffeur, is de prijs van het vervoer. In 22% van de negatieve reviews geven consumenten aan zich opgelicht te voelen door een te hoge prijs. Het valt op dat de slechte reviews veel minder algemeen toegelicht worden dan de goede reviews: bij de negatieve reviews is dit slechts bij 12% het geval, bij de positieve reviews was dit 33%.

Onderzoek op basis van de data van Telefoonboek.nl

Dit onderzoek is uitgevoerd op basis van de data van Telefoonboek.nl. Hier kunnen consumenten bedrijven op basis van hun algemene indruk, de service en de prijs-kwaliteitverhouding beoordelen met een cijfer van 1 tot 10. Daarnaast kunnen zij extra informatie geven over hun beoordeling aan de hand van een geschreven toelichting. De database bevat 2.657 geschreven reviews voor taxibedrijven.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...