Menu

Garantieregels: wat zijn uw rechten als consument en ondernemer?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Garantieregels: wat zijn uw rechten als consument en ondernemer?

Garantieregels: wat zijn uw rechten als consument en ondernemer?

U herkent het vast wel: u hebt een tijdje geleden een nieuwe laptop of telefoon aangeschaft maar net nu de garantie is verlopen gebeurt er iets wat het apparaat schade toebrengt. Een reparatie aan het product is dan vaak voor uw eigen rekening. Ondanks dat is garantie natuurlijk ook erg voordelig voor u. Daarnaast helpt het aanbieden van garantie er als bedrijf zijnde met het krijgen van meer loyale en tevreden klanten.

Regels omtrent garantie

Als ondernemer of bedrijf zijnde bent u wettelijk verplicht om enige vorm van garantie aan te bieden aan uw klanten. Dit wordt de wettelijke garantie genoemd en houdt in dat aan de klant een product wordt aangeboden wat aan zijn of haar wensen voldoet en in goede staat is. Ook de levensduur van het product is hierbij van belang, want een klant moet kunnen verwachten dat het product een bepaalde periode mee zal gaan en niet na een aantal dagen al kapot is. De garantietermijn verschilt per product, omdat sommige producten een langere verwachte levensduur hebben dan anderen. Een wasmachine gaat bijvoorbeeld vaak langer mee dan een telefoon. Echter, als een product kapot gaat zonder toedoen van de gebruiker binnen de afgesproken garantietermijn is het bedrijf verplicht deze kosteloos te repareren of vervangen.

Naast de wettelijke garantie, kan een bedrijf ook fabrieksgarantie aan zijn klanten aanbieden. Deze garantie is ook gebonden aan een bepaalde tijd, maar als het product binnen deze tijd kapot gaat, hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld was. Als het product kapot gaat binnen 6 maanden, moet de verkoper van het product bewijzen dat de schuld niet bij het bedrijf ligt. Gebeurt dit na de periode van 6 maanden, dan moet de koper bewijzen dat de schuld niet bij hem of haar ligt. Echter, in het geval van een fabrieksgarantie die een jaar geldig is zal een product nog steeds vervangen of gerepareerd worden, ondanks dat de wettelijke garantie dan al verlopen is.

Ook als de garantie op een bepaald product al verlopen is, heeft u als klant nog steeds rechten. Dit hangt alleen wel af van de manier waarop het product gebruikt is. Als bijvoorbeeld uw koelkast na een jaar al kapot gaat terwijl de garantie al voorbij is zal deze nog steeds kosteloos vervangen of gerepareerd worden, mits deze op de juiste manier gebruikt is. als slechts een onderdeel kapot gaat, zult u deze wel zelf moeten vervangen.

Garantie als deel van goede service

Het geven van garantie laat zien dat een bedrijf achter de producten staat en de kwaliteit hiervan waarborgt. Doordat klanten een kapot product kosteloos kunnen laten vervangen of repareren draagt dit bij aan tevreden klanten. Het aantal klachten dat u misschien zou krijgen over producten die na een relatief korte tijd al kapot zijn gegaan, worden op deze manier beperkt. Klanten weten dat ze bij u terecht kunnen in het geval dat iets kapot gaat en vervolgens resulteert dit in meer positieve ervaringen met uw bedrijf en in meer loyale klanten. Echter, als dit te vaak voorkomt kan dit ook nadelig werken. Als een klant namelijk meerdere keren ervaart dat het product binnen een korte periode kapot gaat, zal hij ondanks de gegeven garantie misschien eerder kiezen voor een concurrent die producten aanbiedt met een betere kwaliteit.

Business to business (B2B) garantie

Naast de garantie die een bedrijf aan klanten moet bieden, geldt dat natuurlijk ook voor de verkoop van goederen tussen twee bedrijven. De regels omtrent garantie zijn in dit geval grotendeels hetzelfde, maar er zijn er wel een paar verschillen. Zo moet de fabrikant bij een kapot of beschadigd product aantonen dat de afnemer dit veroorzaakt heeft. Slaagt de fabrikant van het betreffende product hier niet in, dan moet het product vervangen of gerepareerd worden. Als de schade bij levering van het product al merkbaar is, heeft u ook recht op vervanging of reparatie van het product, maar u moet dit wel zelf aan kunnen tonen.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...