Menu

Hoe Blockchain de Fast Moving Consumer Goods kan veranderen



Blockchain in FMCG

We zijn in een nieuw digitaal tijdperk. Een aantal jaar geleden ontstond Bitcoin en Blockchain-technology. Door deze nieuwe technologieën kunnen bedrijven steeds beter inspelen op de behoeften van hun klant. Deze reeks van technologische ontwikkelingen verandert hoe bedrijven opereren: nieuwe bedrijfsmodellen ontstaan en nieuwe innovaties worden ontwikkeld. Blockchain is een technologie gericht op financiële transacties. Hoe het de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) kan veranderen leest u hier.

Wat is blockchain?

Laten we beginnen bij de basis. Wat is blockchain nou eigenlijk? Een blockchain is een systeem dat wordt gebruikt om gegevens vast te leggen, zoals overschrijvingen of transacties. Ook eigendomsaktes, afspraken of andere gegevens kunnen vastgelegd worden in een blockchain.

Wat is Fast Moving Consumer Goods?

De Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is een dynamische markt, die snel verandert en waar producten niet lang meegaan. De grote namen binnen FMCG zijn bijvoorbeeld Unilever, Coca-Cola en Heineken. Daarnaast zijn producten die u in supermarkten en drogisterijen vindt allemaal onderdeel van de dynamische FMCG markt. En dan leggen we nu de link: Blockchain & FMCG. Hoe zit dat precies?

Blockchain binnen FMCG

Blockchain integreren in FMCG zal voor een verandering zorgen in de industrie. Het heeft impact op de klant, de supply chain, betalingen en contracten. Door blockchain kan binnen retail een transparanter scenario uitgevoerd worden. Daarnaast kunnen producten getracked & traced worden, worden contracten vastgelegd en is er overzicht van alle informatie die overgedragen wordt.

De impact van blockchain

Door blockchain worden een aantal issues opgelost en zijn nieuwe applicaties mogelijk:

Verbeterde supply chain efficiëntie:

Door met blockchain te werken kan een supply chain volledig geïntegreerd worden. Het verbetert processen voor wanneer nieuwe voorraden besteld moeten worden en houdt zicht op de betrokkenen partijen. Dit zal meer vertrouwen opleveren.

Slimmere transacties:

Betalingen door consumenten zullen sneller en kosten-efficiënter gaan door gebruik van blockchain technology. Een transactie verloopt namelijk niet via een bank, maar is direct tussen retailer en consument.

Verhoogde klantparticipatie:

Blockchain kan ingezet worden om de klantervaring te beschermen en te verbeteren. Een transparant en veilig systeem via blockchain kan gebruikt worden voor surveys en zal klanten beter betrekken. Daarnaast kan blockchain gebruikt worden voor het opslaan van klantdata.

Transparant en digitaal adverteren met blockchain:

Dit gaat door op het opslaan van data. Doordat data opgeslagen wordt in blockchain kunnen betere advertenties ontwikkelt worden. Ook kan het gevoelige klantdata opslaan door gedecentraliseerde databases. Door een record te maken van data kan vertrouwen en transparantie gecreëerd worden bij consumenten.

Blockchain kan er voor zorgen dat er een transparantere industrie ontstaat in de FMCG die de klant alleen maar ten goede komt. Wanneer en hoe bedrijven dit zullen oppakken is nog de vraag. Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat 25% van de supermarkten voor 2025 werkt met blockchain.

Transparante sinaasappelketen: een voorbeeld uit Nederland

Vorig jaar werkte Albert Heijn samen met Refresco om de sinaasappelketen transparant te maken voor klanten middels blockchain. Via een QR code konden klanten de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegde voordat het in het winkelmandje beland. Daarnaast bevatte de blockchain informatie over de keurmerken die telers hadden voor voedselveiligheid en duurzaamheid, maar bevatte ook informatie over de plukperiode en zoetheidsgraad van de sinaasappel.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek