Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Duurzaamheid is een positieve trend in de maatschappij



Duurzaamheid is een positieve trend in de maatschappij

Duurzaamheid is de laatste jaren steeds meer een hot topic geworden. Dit geldt op allerlei vlakken in de maatschappij. Afvalscheiding gaat steeds verder, vermindering van koopgedrag wordt gepromoot en bedrijven richten zich op duurzaam ondernemen. Dit wordt door sommige mensen allemaal onder duurzaamheid geschaard. Maar klopt dat wel? Want: wat is duurzaamheid nou eigenlijk, en meer specifiek wat is duurzaam ondernemen?

Definitie duurzaamheid

Volgens de World Commission on Environment and Development van de Verenigde Naties is duurzame ontwikkeling: "de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen". Duurzaamheid wordt ook vaak beschreven aan de hand van de drie P"s: People (mensen), Profit (winst), Planet (aarde). Dit wil zeggen dat de mens wil leven in welvaart, maar tegelijkertijd voor het milieu wil zorgen zodat de toekomst van de mensheid niet in gevaar komt. Duurzaamheid draait dus vooral om "onze gedeelde toekomst".

Ontwikkelingen rondom duurzaamheid

De laatste tijd hebben we al veel ontwikkelingen gezien die in het vaandel staan van duurzaamheid. Veel van deze ontwikkelingen zijn duidelijk aan te wijzen in de maatschappij. Zo hebben we allemaal de verandering ondervonden van plastic naar papieren zakken in winkels. Voorheen gaven winkels in Nederland bijna altijd gratis plastic zakken uit om gekochte spullen in te vervoeren. Daar kwam per 1 januari 2016 verandering in, toen winkeliers werd verboden om gratis plastic zakken uit te geven. Er mogen nu alleen nog plastic zakken uitgegeven worden tegen een betaling. Het verbod in Nederland kwam als gevolg van een grotere actie van de Europese Unie dat lidstaten verplichtte het gebruik van plastic zakken te verminderen. Het uitgeven van plastic zakken door winkeliers droeg namelijk bij aan vervuiling. De Nederlandse Rijksoverheid was heel duidelijk over de reden achter het verbod, namelijk "bijdragen aan duurzaam gedrag, bijvoorbeeld door het hergebruiken van een tas". Met de actie hoopte de Rijksoverheid ook het bewustzijn van de consument over het probleem rondom de plastic zakken te vergroten.

Een andere ontwikkeling die zichtbaar is in de samenleving heeft betrekking op voedsel. De afgelopen tijd werd de consument steeds bewuster van het feit dat het eten van dierlijke producten niet alleen dierenleed veroorzaakt, maar ook slecht is voor het milieu. Talloze documentaires, zoals What the Health, schrikten mensen op over de effecten van het consumeren van dierlijke producten. Er volgde een golf van veganisme, die nog steeds aan de gang is. Steeds meer mensen proberen in ieder geval geen vlees te eten en sommige mensen zweren zelfs alle dierlijke producten af. Ook dit zou moeten bijdragen aan het behouden van het milieu.

Ook hebben we gezien dat het koopgedrag van een deel van de maatschappij het zwaar te verduren kreeg. Op veel (volgens sommigen onnodige) spullen kopen, wordt neergekeken. Zelfs mensen die belang hebben bij consumentisme, zoals modeontwerpster Vivienne Westwood, spraken zich uit tegen het kopen van veel spullen. In Nederland gaan twee social influencers Nina Pierson en Nicole Huisman zelfs de uitdaging aan om zes weken te "ontspullen" en dus niets meer te kopen gedurende die tijd. Deze actie is ook ter promotie van "consuminderen", oftewel minder spullen kopen.

Maatschappij steeds meer bewust van effecten op milieu

Al deze ontwikkelingen tonen dat de samenleving zich steeds meer bewust wordt van de gevolgen van hun acties voor het milieu. Sommige ontwikkelingen heeft de consument gedwongen bewuster te zijn, zoals het verbod op de plastic zakken dat iedereen gevoeld heeft. Andere bewustwordingsprocessen hebben mensen zelfs opgezocht, zoals door het kijken van een verhelderende documentaire.

Belang van duurzaam ondernemen voor bedrijven

Het bewustzijn van de consument vraagt ook om bewustzijn van bedrijven. De duurzame houding van de consument vereist dat ook bedrijven gericht zijn op het bijdragen aan de vorming van een schone en welvarende wereld voor de toekomst. Niet duurzaam ondernemen is dan ook steeds minder sociaal geaccepteerd. Door te voorzien in de behoefte aan duurzaamheid van de consument zorgt een bedrijf voor een betere relatie met de omgeving. Dit kan op den duur ook leiden tot een sterkere marktpositie. Duurzaam ondernemen moet voor bedrijven ook kostenbesparing en een lagere milieudruk opleveren. Duurzaam ondernemen leidt dus niet alleen tot milieubehoud en een een tevreden consument, maar levert het bedrijf zelf ook voordelen op. Genoeg reden dus voor bedrijven, om mee te doen aan deze positieve trend.


Delen:



Reacties