Menu

Black Friday succesvol in Nederland

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Campagnes

Black Friday succesvol in Nederland

Black Friday succesvol in Nederland

De termen Black Friday en Cyber Monday vlogen je de afgelopen week om de oren. De kortingsacties verbonden aan de dagen werden zoveel gepromoot dat kennisneming ervan bijna onvermijdelijk was. Zoals de Engelstalige namen al doen vermoeden ligt de oorsprong van de stunts niet in Nederland, maar in Amerika. In Amerika is Black Friday ontstaan op de dag na de nationale feestdag Thanksgiving, om het "cadeau-seizoen" in te leiden. December is meestal een dure maand doordat er allerlei feestdagen zijn waarvoor vaak cadeaus gekocht worden. Black Friday moest voor een tegenhanger van de hoge kosten zorgen door vlak voor de decembermaand allerlei kortingen aan te bieden. Later werd Cyber Monday eraan toegevoegd. Op de maandag na wat al snel een Black Friday weekend in plaats van dag werd, is het de beurt aan webwinkels om kortingen aan te bieden.

Black Friday en Cyber Monday 2017

Sinds vorig jaar wordt Black Friday ook door veel winkels in Nederland gehanteerd. Dus ook dit jaar was de Nederlandse winkelier van de partij. Tijdens een wandeling in een willekeurige stad was te zien dat bijna alle winkels leuzen als "BLACK FRIDAY 20% KORTING" op de ruiten hadden staan. Een enkeling bood nog hogere kortingen aan, waarschijnlijk in de hoop op te vallen tegen de rest. De meeste van deze winkeliers boden het hele weekend kortingen aan. Black Friday was ooit bedoeld als een actie voor fysieke winkeliers en Cyber Monday als de webshop variant. In Nederland begonnen de meeste webshops echter ook al tijdens Black Friday met het aanbieden van kortingen. De kortingsacties liepen bij sommige webshops van vrijdag tot en met maandag. Het leek erop dat minder winkels (ongeacht online of fysiek) meededen aan Cyber Monday dan aan Black Friday.

Black Friday een succes in Nederland?

In Amerika was Black Friday dit jaar in ieder geval weer een groot succes. Daar zou de omzet 17,9 procent meer zijn dan vorig jaar. Maar hoe succesvol is Black Friday nu eigenlijk in Nederland? We weten dus dat veel winkels korting hebben aangeboden tijdens Black Friday, vooral grote winkel(keten)s. Voor Bol.com heeft Black Friday in ieder geval succes opgeleverd. Bij hen begonnen klanten vanaf vrijdag 00.00 uur al met het bestellen van producten met korting. Ze zagen dat mensen vooral cadeaus voor de feestdagen in de decembermaand insloegen, zoals speelgoed. Volgens Bol.com hoort Black Friday er dan ook helemaal bij nu er zulke grote successen zijn behaald. Ook Media Markt heeft drukte ervaren. Een aantal vestigingen openden middernacht al de deuren. Daar kwamen veel bezoekers op af. Op dezelfde tijd startte de elektronica retailer ook de online verkoop, wat vijf keer meer bezoekers opleverde dan vorig jaar. Black Friday leverde Coolblue ook een record aan bestellingen op, maar had er meer van verwacht. Het had voor hen namelijk het weekend met de meeste pakketbestellingen moeten worden. Ook supermarkt Dirk bood tijdens Black Friday extra korting aan. De directeur vertelt dat dit een veel groter succes was dan verwacht. Veel producten waren al binnen een half uur uitverkocht.

Black Friday

Black Friday mag dan waarschijnlijk een vaste dag in de Nederlandse kalender worden, maar het is belangrijk om te onthouden dat Black Friday en Cyber Monday geen feestdagen zijn. In Amerika is Black Friday een verlengde van de feestdag Thanksgiving. Dit wordt in Nederland niet gevierd. De kortingsdagen zijn dan ook geen feestdagen, maar eerder marketingstunts. Desalniettemin lijken klanten graag gebruik te maken van de acties. Immers geldt: korting = korting.

Reacties



Even geduld alstublieft...