Menu

Spotify naar de beurs: vandaag debuut op Wall Street

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Beurs

Spotify naar de beurs: vandaag debuut op Wall Street

Spotify naar de beurs

Muziekstreamingdienst Spotify gaat vandaag voor het eerst naar de beurs. Oprichters Daniel Ek en Martin Lorentzon zullen hun zeggenschap over de streamingdienst niet opgeven. Doordat de oprichters een super stemrecht bezitten blijven ze aandeelhouders te baas. Spotify gaat bovendien geen nieuwe aandelen uitgeven maar in plaats daarvan worden bestaande aandelen geregistreerd aan de beurs, ook wel "direct listing" genoemd. Dit maakt het mogelijk dat bestaande aandeelhouders hun aandelen makkelijker kunnen verhandelen. Een bekende grote aandeelhouder is Sony Music Entertainment.

Beursgang

Spotify gaat met aandelen van ongeveer 1 miljard euro waarde naar de New York Stock Exchange, beter bekend als Wall Street. Dit wordt als een bijzondere beurs route gezien. De zogenaamde "onorthodoxe" route is een bewuste keuze want het zal Spotify veel geld besparen. In vergelijking tot een publieke beursgang hoeft het bedrijf nu geen miljoenen aan zakenbanken betalen.

Het is de vraag hoeveel kopers en verkopers er op de eerste dag zullen zijn. Bestaande aandeelhouders van Spotify zijn namelijk niet verplicht om hun aandelen vandaag te verkopen. Zij mogen zelf weten of en wanneer ze dit doen. Als veel aandeelhouders ervoor kiezen om eerst af te wachten kan het zijn dat de vraag naar aandelen op de eerste dag groter is dan het aanbod van aandelen.

Cijfers Spotify

Spotify verwacht dat de omzet in 2018 uitkomt op een bedrag tussen de 4,9 miljard en 5,3 miljard euro. Dit zou 20 tot 30 procent meer zijn dan een jaar eerder. Het bedrijf heeft bovendien als doel om in december 2018 ruim 200 miljoen gebruikers te hebben. Dit is 30 procent meer dan het begin van 2018. Het is de bedoeling dat bijna de helft van de gebruikers een betaald abonnement heeft. Ondanks deze vooruitzichten heeft Spotify nog nooit winst gemaakt. Het totale verlies sinds de oprichting in 2006 bedraagt inmiddels 2,4 miljard euro. Spotify is veel geld kwijt aan marketing, licentiekosten van miljoenen songs en het betalen van royalties aan artiesten. Desondanks groeit het aantal abonnees van Spotify sterk.

Waarom naar de beurs?

Er zijn verschillende redenen waarom een bedrijf ervoor kiest om naar de beurs te gaan. Een beursgang kan ten eerste voor meer naamsbekendheid zorgen, dit is voornamelijk voor een jong bedrijf belangrijk. Een bedrijf kan daarnaast naar de beurs gaan om meer budget te vinden. Met het geld van aandeelhouders is er meer budget om het bedrijf verder te ontwikkelen.Tot slot kan een beurnotering een positief effect hebben op het aantrekken van nieuwe medewerkers en het behouden van personeel.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...